www.infoglobe.cz » Švédsko: Stockholm – město na vodě

Švédsko: Stockholm – město na vodě

Publikováno: 14.3.2011
Stockholm jednoznačně patří mezi nejkrásnější a nejzelenější metropole v Evropě. Milovníky historie a umění zde ohromí přes sto muzeí, věnovaných asi skutečně všem tématům, jaká vás napadnou.

Na svoje si však přijdou i lidé, vyhledávající aktivní dovolenou, které v létě určitě nadchne možnost koupání v čisté a poměrně teplé vodě (v létě dosahuje přes 20 °C) přímo v centru města, a naopak v zimě bruslení po zamrznutých kanálech nebo také na ploše pro veřejnost na náměstí v centru města.

Kluziště v centru města

StockholmŠvédsko nás už dlouho lákalo, i když je pravda, že původně jsme chtěli navštívit daleký sever, kde žijí Sámové chovající soby. Avšak hned jak jsme při surfování po internetu náhodou objevili skutečně laciné letenky (pro dvě osoby nás přímý let tam a zpět se všemi poplatky stál jen 56 €), bylo rozhodnuto. Naše objevování Skandinávie přece může začít i ve StockholmStockholmu. A protože náš výlet nebyl plánovaný, neměli jsme na něj našetřeny žádné peníze. Proto jsme se rozhodli, že alespoň něco ušetříme na bydlení a už z domu jsme si vyhledali skutečně útulný hostel za velice rozumnou cenu, situovaný jen 10 minut pěšky od hlavního nádraží, ležícího v podstatě ve středu města. Odtamtud jsme každé ráno vyráželi do ulic. Přestože jsme ve Stockholmu strávili tři dny, nestihli jsme navštívit ani polovinu z toho, co jsme si naplánovali. Nevadí. Zase o jeden důvod navíc znovu se tam v budoucnosti vrátit.

Na letiště Skavsta jsme přiletěli až pozdě večer, to však nebyl žádný problém, jelikož z letiště do Stockholmu jezdí pravidelné autobusové linky a v hostelu jsme se mohli ubytovat kdykoliv, protože vstupní brána se otevírá pomocí kódu, který nám už při rezervaci poslali e-mailem. Na nástěnce hned u vchodu nás už čekala obálka s magnetickou kartou, která fungovala jako klíč od pokoje. Byli jsme velice mile překvapeni standardem, který nás čekal. Útulný Kuchyňka v hostelupokojík a pěkně zařízená společná kuchyňka, stejně čisté sociální zařízení. Kuchyňku jsme využívali jen na přípravu snídaní, protože během poznávání cizí země dáváme přednost ochutnávce místní kuchyně. Rovněž jsme ocenili, že ve společenských prostorách byly čtyři počítače s připojením na internet a také mnoho informačních brožurek, jež kromě klasických turistických cílů nabízely i různé vyhlášené restaurace, bary, vyhlídkové plavby a jiné zajímavosti, o nichž jsme před cestou nevěděli.

Vasa – válečná loď, která nikdy v boji nebyla

I když právě nepatřím k milovníkům historie a neznámé země raději obdivuji na potulkách spletitými uličkami nebo návštěvou různých vyhlídek, odkud mám město nebo krajinu jako na dlani, muzeum věnované bojové lodi Vasa mne dostalo.

VasaVasaVasaVasa – maketa lodě v barvách

Tak pracovali potápěči při vyprošťování lodě z mořského dnaVasamuseet (Vasa muzeum) patří k nejnavštěvovanějším muzeím ve Stockholmu. Celé je věnováno jediné lodi Vasa, jež patřila k největším bojovým lodím své doby, avšak do boje ve skutečnosti nikdy nezasáhla. Kvůli konstrukčním chybám se hned při své první plavbě 10. srpna 1628 potopila ještě ve stockholmském přístavu, jen 100 metrů od jižního cípu ostrova Djurgården, na němž dnes stojí její muzeum. Tehdy ke dnu Baltického moře s sebou stáhla asi 50 námořníků z celkového počtu 150 členů posádky. Jediné, co se z lodě ještě v 17. století podařilo zachránit, byly zbraně. Trvalo neuvěřitelných 333 let než se Vasa dostala znovu na hladinu. Vděčí za to soukromému badateli Andersu Franzénovi, který po ní začal pátrat už na začátku padesátých let 20. století a v roce 1956 vrak lodě Vasa skutečně objevil. Samotné vytažení lodě trvalo několik let. Nejdříve museli potápěči vyčistit prostor pod trupem lodě, aby se při jejím vyprošťování ze dna mohlo použít šest zdvihacích lan. Do suchého doku se ji podařilo dostat až v roce 1961. Tam byla důkladně ošetřena, aby ji lidé mohli obdivovat ještě mnoho dalších let. Spolu s lodí se podařilo zachránit i více než 14 000 dřevěných předmětů včetně 700 soch, jež byly po ošetření a konzervaci znovu umístěny na své původní místo na lodi. V 17. století totiž bojové lodě nebyly pouze válečné stroje, ale přímo plovoucí paláce. Vasa měřila od vrcholu stěžně po kýl 52 metrů a od přídě po záď 69 metrů. Vážila neuvěřitelných 1 200 tun a měla 3 stěžně, na nichž mohla nést až 10 plachet. Díky konzervačním vlastnostem chladných vod Baltického moře ji dnes můžeme obdivovat v téměř neporušeném stavu. Více než 95 % lodě tvoří dodnes zachovalé původní části. Muzeum Vasa je otevřeno sedm dní v týdnu a film o lodi, který je součástí prohlídky muzea, můžete shlédnout až v 16 jazycích. V případě, že jste si zakoupili Stockholmskortet (Stockholmskou kartu), kterou jsem zmínila už v předcházející části, potom za vstup do muzea neplatíte.

Vasa

Text a foto: O. Kubáčková

Překlad: Jiří Výborný

Skandinávie 2012 VII. - Sarek 4, návrat
Publikováno: 29.4.2013
Na Sarek už definitivně padla mlha a my jsme věděli, že uskutečňovat další výlety na zajímavé vyhlídky nemá žádný smysl. Ještě několik hodin jsme čekali, jestli se náhodou počasí neumoudří, ačkoli jsme tomu již moc nevěřili. A opravdu, neumoudřilo se, ba právě naopak, začalo nepříjemně a vytrvale pršet.

Švédsko, Gammelstad – kostelní městečko
Publikováno: 17.6.2015
Poté, co jsme si vychutnali procházky finskými městy Kuopio a Rovaniemi, jsme se vydali poznat další ze skandinávských zemí. Tentokrát to bylo Švédsko, přesněji Švédské království.

Švédsko, Malmö: historické, ale i moderní
Publikováno: 13.4.2022
Z dánské Kodaně stačí do Švédska doslova jen přejet most. I když opravdu řádně dlouhý. Mohlo by se zdát, že obě města si budou díky malé vzdálenosti velmi podobná, opak je ale pravdou. Malmö působí úplně jiným dojmem – klidnějším, monumentálnějším a dospělejším. Dýchne na vás i jeho industriální historie a současné high-tech zaměření.

Švédsko, Na cestě mezi Göteborgem a Stockholmem I – Göteborg
Publikováno: 27.12.2015
Prohnuté pod osmnáctikilovými batohy jsme s Dominikou stály na zastávce, před očima švédský sen, měsíc putování na vlastní pěst. Mostem mezi Brnem a Göteborgem se nám stal žlutý autobus. Bezmála dvacet hodin docela pohodlné jízdy, racci jako první dotyky moře, dva trajekty a kovové jeřáby vítající nás zaklesnuti v přístavu. Jako záchytné bójky se v našem putování vynořují informační střediska, a tak naše první kroky v druhém největším městě Švédska mířily právě tam. Mapky, letáky a informace – krmivo pro cestovatele. Člověku ani nesepne, v jak vzdálené zemi to kráčí, když ho provázejí úsměvy kolemjdoucích, kterých se ptá na cestu. Ty nemizely, ať jsme se pohybovaly kdekoli.

Švédsko, Na cestě mezi Göteborgem a Stockholmem II – Hluboko na severu
Publikováno: 3.1.2016
Putovní část pobytu ve Švédsku jsme s Dominikou započaly „hluboko na severu“, v kraji Bohuslän – jedenáct minut od Göteborgu. Ceny ve Švédsku jsou úplně stejné jako u nás, akorát koruna má jinou hodnotu. Přeprava je asi nejdražší částí putování (pokud máte jídlo s sebou z Česka). Síť vlaků a autobusů je ale hustá.

Švédsko, Na cestě mezi Göteborgem a Stockholmem III – Bujná příroda i tradiční švédské výrobky
Publikováno: 10.1.2016
Po přímořské stezce z Ljungskile do Uddevally nás čekaly lesy ekoparku Halle-Hunneberg, které se rozkládají v kraji Västergötland. Protože jsme s Dominikou zjistily, že putovat s těžkou krosnou na zádech je nejen náročné, ale navíc si cestu příliš neužíváme, rozhodly jsme se vyhledat informační centrum a krosny tam nechat.

Švédsko, Na cestě mezi Göteborgem a Stockholmem IV – Města a jejich spisovatelé
Publikováno: 17.1.2016
Poslední dny putování jsme s Dominikou strávily ve městě Örebro, jehož historie sahá až do 15. století.

Švédsko, Na cestě mezi Göteborgem a Stockholmem V – Z farmy do Stockholmu a zpátky domů
Publikováno: 24.1.2016
Po třinácti dnech nocování ve stanu nás ten večer objala peřina. S Dominikou jsme dorazily na farmu jižně od Norrköpingu, kde jsme deset dní za jídlo a nocleh pracovaly pro naše hostitele.

Švédsko: Severské metropole I – cesta a Göteborg
Publikováno: 12.11.2016
Dnešním článkem začíná náš seriál o severských metropolích. Kam všude se s cestovatelkou Magdalénou Radostovou podíváme, se budete dozvídat následujících 11 sobot.

Skandinávie 2012 VI. - Sarek 3
Publikováno: 22.4.2013
Poslední, opravdu pohodlná, noc na treku po švédském národním parku Sarek nás stála nekřesťansky hodně peněz. Využili jsme tedy útulného srubu až do poledne dalšího dne a teprve pak jsme se vydali na cestu, vstříc divočině. Už jsme se také náležitě těšili.

Skandinávie 2012 V. - Sarek 2
Publikováno: 15.4.2013
Hlavním cílem naší výpravy do Skandinávie byl národní park Sarek. Poté, co jsme dorazili do výchozího místa ve městě Kvikkjokk, vydali jsme se na cestu po známé severské cestě Kungsleden. Toho dne jsme v necelých dvou hodinách ušli jen kousek a utábořili se v místě u cesty. Večer začalo pršet a my z hloubi duše doufali, že ráno bude dešti konec.

Švédsko: Malmö jako pulzující tepna Skandinávie
Publikováno: 27.3.2013
Na břehu Baltského moře leží jedna z důležitých metropolí Švédska. Malmö - pulzující tepna Skandinávie, netypické švédské město s dánským vlivem nebo i hromada štěrku, jak ho s oblibou nazývají domácí obyvatelé.

Švédsko: Stockholm – Benátky severu
Publikováno: 6.4.2022
Švédské království, nejrozlehlejší stát Skandinávie, se rozprostírá na ploše 449 964 km² a patří k největším zemím Evropy. Svou nádhernou a rozmanitou přírodou, ale také zajímavou architekturou, Švédsko každý rok přiláká množství návštěvníků, a to přesto, že tam i v největší turistické sezóně vládne klid a není cítit žádný shon.

Švédsko: Stockholm – hlavní město Skandinávie
Publikováno: 28.3.2011
Skandinávie se rozprostírá na stejnojmenném poloostrovu na severu Evropy. Říká se jí také země losů, trollů, fjordů, vysokých hor, nekonečných rovin nebo sídlo Santa Clause. V důsledku polohy, chladnějšího klimatu a různorodé krajiny je toto území poměrně řidčeji osídleno, což se pozitivně odrazilo i na charakteru přírodní krajiny, o čem svědčí množství národních parků.

Víte, že? Nejstarší válečná loď světa
Publikováno: 25.3.2012
Naše skandinávské putování nás poprvé zavede do Švédska, kde bude naším cílem stockholmské Vasamuseet, muzeum ukrývající jednu z nejkrásnějších lodí světa.

Skandinávie 2012 I. - Odjezd
Publikováno: 18.3.2013
Lesy, hory, divoká zvířata. Krajina prostá lidí. Divočina. Po dnech, týdnech a měsících strávených ve městech a v kancelářích byla právě toto hesla, která jsme si chtěli spojovat s letošní dovolenou. A tak jsme zatoužili po návštěvě kanadské divočiny.

Švédsko: Uppsala - švédské centrum kultury
Publikováno: 20.4.2022
Uppsala je jedním z největších a nejvýznamnějších měst ve Švédsku. Některé zajímavosti o ní se dozvíte v následujícím článku.

Skandinávie 2012 II. - Skuleskogen 1
Publikováno: 25.3.2013
Třítýdenní putování naší skupiny po Skandinávii začalo vyloděním z trajektu v přístavu Nynäshamn, v blízkosti Stockholmu. Bylo teprve hodinu po poledni a tak jsme se ihned vydali na cestu na sever. Dojeli jsme k Botnickému zálivu a jeli dál podél jeho břehů. Když se čas nachýlil k večeru, vybrali jsme si na mapě poloostrov, na kterém byla značena vyhlídka.

Skandinávie 2012 III. - Skuleskogen 2
Publikováno: 1.4.2013
První zastávka na naší cestě po Skandinávii byla v Národním parku Skuleskogen. Vyrazili jsme tam na dvoudenní trek, na kterém nás nepřivítalo zrovna to nejlepší počasí. Zmoklí jsme se po prvních dvou hodinách chůze ukryli na noc do nádherného veřejného srubu. Když jsme se ale ráno probudili, po dešti nebylo ani památky a na modré obloze svítilo přívětivé sluníčko.

Švédsko: Severské metropole IX – Stockholm
Publikováno: 7.1.2017
Jsme v kempu nedaleko Stockholmu a vyrážíme na prohlídku města, ale nejdřív se zastavíme v muzeu Vasa.

Souvisejicí videa

Švédsko, Malmö: historické, ale i moderní
Jeden by řekl, že když dánskou Kodaň a švédské Malmö spojuje jen most, tak si budou města podobná...

21.9.2023
Takovýto dokumentární film zatím nemá žádná řeka na světě. Jenom náš Hron! Legendami opředený vrchol Královy hole, tam začíná příběh, který se bude rozprostírat na dlouhých několika sto kilometrech. V jejich útrobách se nachází horská voda, která si hledá cestu, aby mohla dávat život dolinám. Přesně těmito slovy vás uvítá nově vzniklý film světového charakteru.