www.infoglobe.cz » ONE DAY

ONE DAY

Publikováno: 15.10.2007
Podruhé se ozýváme z Ugandy, kdy už máme většinu naší trasy po Bílém Nilu za sebou,tak jsme se rozhodl popsat Vám jeden den na vodě.

Probouzíme se do rozpáleného dne. Jdeme se nasnídat do místního stánku s čapátí, který nám doporučili místní obyvatelé kempu. Mladý černoch smaží placky z mouky na olejově černé pánvi a u toho si stíhá povídat nejen s námi a svojí rozvětvenou rodinou, ale i nabízet kolemjdoucím další zboží a služby. Jídlo moc valně nevypadá, ale chutná přímo božsky…, takže závislost na tomhle stánku je nejspíš jen otázkou času. Po snídani píšeme své deníky a připravujeme vybavení na cestu po vodě. Už se nemůžeme dočkat, jak to bude vypadat.

Scházíme po schodech s lodí na zádech k vodě. Řeka je tu široká jako v Praze dvě Vltavy vedle sebe. Voda je nazelenalá a plavou v ní části vodních rostlin. Je vidět, že jsme kousek od rovníku. Rozpádlováváme se v laguně, kde se dá příjemně koupat. Jdeme na to. Úsek One day musíme dobře prozkoumat, abychom mohli další dny vše natočit. Přístup k řece je zde velmi obtížný. Břehy jsou zarostlé a neprostupné. Vyrážíme k první peřeji Rib Sage, kterou už známe. Bez prohlížení projíždíme. Na druhé peřeji máme sraz s Lukášem a Michalem, našimi kameramany. Bílý Nil se zde rozlévá do několika mohutných ramen. A tak zespodu prohlížíme možné cesty z jiných ramen, o které se pokusíme později. Přijíždíme nad hranu Bujagali falls. Kluky nevidíme, tak vylézám z vody a jdu George s Pavlem natočit sám.

První jede Georgie, jede při pravé straně peřeje, kde musí překonat šikmý válec. Ten přeskakuje a už se řítí přímo do velkého válce. Mizí mi z očí. Bílá vodní tříšť ho pohltila. Síla vody ho protlačila spodkem válce. Za sebou slyším hlasy, právě dorazili kluci. Předávám kameru Michalovi a jdu k lodi. Ještě se koukám na Pavla,jak najíždí do bílého balíku vody. Také mizí. Po chvíli se objevuje špička lodi směřující k nebi. Padá přes záda zpátky do válce. Běsnící voda si s ním hraje jako se sirkou. Zvrhává se a spodní odtékající voda ho vytahuje ven. Nejde mu zvednout. Nad vodu se dostává až na třetí pokus.

Usedám do lodi, osvěžuji se ocáknutím obličeje. Mávnu na kluky a najíždím do peřeje. Najednou si uvědomuji, jak je ten válec vlastně velký. Před vámi se najednou objeví bílá stříkající stěna, která vás vmžiku pohltí. Jsem pod vodou a slyším jen šumění. Tato doba je pro mne nekonečná. Po chvíli jsem na hladině a mířím do vracáku. Loď dávám na břeh a jdu se podívat na druhou jízdu George. Pavel mi říká: „Běž mu ukázat ať jede na střed“. Stoupám si na vyvýšený kámen,abych viděl na všechny. George je připraven, tak mávám na kameramany. Vyráží, ukazuji mu, aby jel více do středu. Je tam obrovský válec a jen v jednom místě odtéká. Musí se trefit přesně. Vidím jak na hraně zaváhá, jako by nevěděl kam jet. Rychlými záběry mizí pod rozpěněnou vodou. Špička lodi se objevuje ve svislé poloze. To není dobré. Boční proud ho zvrhává. Loď balancuje na rozhraní dvou proudů, jako by nevěděla zda zpátky do válce nebo pryč z něj. George rychle eskymuje a silnými záběry se dostává ven z té běsnící tlamy. Pavel se mě ptá: „Kam jsi ho navedl"?  "Tam, kam jsi řekl, na střed řeky“. Bylo to nedorozumění, které naštěstí dopadlo dobře. George byl chvíli naštvaný, ale pak jsme si vše vyříkali. Takovéto nedorozumění se nesmí stávat. Tady je to ještě relativně sranda, ale na Modrém Nilu by nás to mohlo stát život.

Jdu na další jízdu pro kameru. Vybírám si druhou stranu peřeje. Přejíždím přes proud na druhou stranu. Mávám na kluky, aby mi ukázali průjezd. Přijíždím na hranu a pode mnou se otevírá bílá běsnící tlama. Ještě horší než ta předtím. Padám dolů. Obličej se zabořuje do bílé pěny, nic nevidím, jen se snažím korigovat směr lodi a nepřevrhnout se. Projíždím spodem. Pamatuji si, že za válcem musím hned doprava, abych  se vyhnul kameništi. Dostávám se doprava a mířím si to do dalšího bílého nezmaru. Pádlo skládám podél lodi, předkláním se na palubu a bořím se do vodní tříště. Jak jsem předpokládal, voda mě protlačila spodem. Ještě natáčíme pár rozhovorů na kameru a dále pokračujeme jen kajakáři. Ostatní jdou natáčet místní folklór.

Jedeme asi kilometr po klidné vodě. Teprve tady si začínáme uvědomovat, jak je Uganda krásná. Neprostupný tropický prales všude kolem řeky. Jen malé cestičky prosekané místními domorodci, aby mohli chodit k řece prát. Všude kolem nás poletují nebo na stromech posedávají ptáci. Před námi se řeka začíná sklápět z kopce. Peřej s názvem 50:50. Není obtížná, jen velké vlny, tak jí jedeme na oči (neprohlížíme). Další klidný úsek, na březích si hrají černošské děti a mámy perou prádlo, které rozvěšují po keřích v okolí.

Voda se začíná zrychlovat, jsme u dalšího kataraktu s názvem Surf City. Technická peřej s vysokými vlnami, do kterých vtéká z levé strany druhé rameno řeky. Vytváří to zde obrovské karfióly a víry. Nikdo z nás by v tom nechtěl plavat. Další klidný úsek. Příroda je tu plná života. Necháváme se unášet proudem a psychicky se připravujeme na další peřej. Vyjíždíme ze zatáčky a před sebou vidíme v dálce vyletovat vodní tříšť. Je to tady. Katarakt s názvem Bone Head a druhé rameno s názvem Silver Back. Bone Head je asi čtyřmetrový stupeň s obrovským válcem, který by šel ošidit skokem vlevo přes kamennou lžíci. Kluci se jdou podívat na druhé rameno. Já hlídám lodě a snažím se dorozumět s malými černoušky, kteří se na nás přišli podívat. Kluci se prodírají buší zpátky. Vybrali Silver Back. Není sice vidět úplně nahoru, ale spodek vypadá dobře. Jedeme všichni za sebou. Když konečně vidím dolů do peřeje, tak trochu ustrnu.

Řeka na pár metrech klesá o deset až patnáct metrů. Hladký jazyk vás vede přímo do obrovského válce. Před sebou vidím George, jak v něm mizí. Je to jen mžik a jsem před ním. Obrovská stěna vody, která má snad čtyři metry. Nic nevidím, snažím se jen pádlovat dopředu. Každá další vlna mě zaplavuje. Dostávám se na vlnu, rozhlížím se kudy jet a přede mnou  se objevuje další vlna, která se každou chvíli zabalí. Je snad ještě vyšší než válec na začátku. V duchu si říkám, snad se nezabalí. Zabalila. Špička letí vzhůru, saltem po zádech dopadám zpátky do balící se vlny. Hází to se mnou,tak se přitáhnu k lodi a čekám, až se to uklidní. Po chvíli cítím, že loď se jen houpe. Eskymuju. Ihned se rozhlížím kde jsou kluci. Jsou v pořádku. Oba mi potvrdili, že měli podobné problémy. Před námi je další klidný úsek, ale je dost dlouhý. Máme málo vody a tak se snažíme co nejrychleji přepádlovat skleněnou hladinu, na kterou neskutečně praží slunce.

Když se rozhlížíme kolem sebe, říkáme si, že by zde mohli být hroši. Ideální místo pro jejich teritorium. Jak jsme se později dozvěděli, domorodci je zde vybili a teď je možné vidět jen v rezervacích. Ruce už nás bolí a těšíme se na další divočinu. Řeka se rozděluje do tří ramen. Máme mapku místních rafterů a tak směřujeme rovnou do pravého ramene s názvem Overtime. Druhá dvě ramena s jménem Death Outch Man, které vypovídá za vše, vynecháváme. Overtime, kamenitá technická peřej se dvěma válci a skokem, pokud ho stihnete. Bez větších problémů všichni projíždíme. Už nám zbývají jen dvě peřeje, z nichž ta poslední je nejtěžší. Retrospect, stupňová peřej s vlnami. Je možné jí projet po celé délce řeky. Projíždíme vpravo. Už jsme bez vody, musíme ještě v parném slunci přepádlovat jeden klidný usek k poslednímu kataraktu. Sucho v puse, nohy a ruce už nás bolí. Už všichni chceme být na konci. Po dvaceti minutách úmorného pádlování jsme u nejtěžší peřeje Itandy.

Ze břehu už na nás mávají naši odvozci motorkáři. Zastavujeme nad peřejí. Začíná mohutným skokem do obrovského válce. Nějaké cesty tam vidíme, ale po třiceti kilometrech se do toho nikomu nechce. Hned za skokem peřej pokračuje ve svém běsnění, ještě několik stovek metrů. Vyplavat na skoku by nebylo dobré,necháváme si to tedy na později. Máme ještě dost dní na to, abychom projeli všechna ramena Nilu. Ještě jich nám dost schází. Skok přenášíme a nasedáme pod ním. Musíme se dostat přes proud mezi dva válce. Ze břehu je to celkem jasné, ale z vody přes velké vlny není nic vidět. Jedeme s Georgem po paměti. George mizí za zatáčkou. Nevím, zda to stihl. Vyjíždím, přehupuji se přes vlnu a zjišťuji, že válec po pravé ruce nestihnu objet,snažím se tedy aspoň přejet šikmou roládu a dostat se na kraj válce. Avšak šikmá balící se vlna je vyšší než jsem čekal. Převrací mě zadním lopingem přímo do válce. Hází to se mnou, přitahuji se k lodi a čekám, co to se mnou udělá. Jsou to dlouhé vteřiny. Po chvíli se loď uklidní. Zkouším zvedat. Jde to v pohodě, běsnící válec mě pustil a v klidu si to směřuji do vracáku k Georgovi. Stalo se mu úplně to samé, co mně…

Bereme lodě a jdeme k našemu motorkářskému odvozu. Jsme na to zvědaví. Loď nechávám u motorek a jdu se podívat po Pavlovi. Nemůžu ho najít. Vracím se zpět. Když přicházím k motorkám, Pavel právě projíždí peřejí. Byl se na nás podívat,věděl tedy kudy projet. Za chvíli přichází s lodí na hřbetě a hrozně funí námahou. Nasedáme na motorky. Lodě si dáváme napříč na klín a po úzké cestičce, kam se skoro nevejde auto, si to pelášíme neskutečnou rychlostí. Každou chvíli myslím, že vypadnu. Hodinová cesta na motorce byla ještě únavnější než jízda na vodě. Jsme hotoví, je čas na spacák...

Text: Filip Jančar

Foto: Michal Švorc a zbytek expedice

zpět

27.3.2024
Ať vám Velikonoce přinesou hodně radosti, zdraví, klidu i splněných cestovatelských tužeb. Běžte se ve dnech volna projít do přírody a načerpejte novou energii.