www.infoglobe.cz » Řeka Omo aneb Hippo highway

Řeka Omo aneb Hippo highway

Publikováno: 14.11.2007
Po sjezdu Modrého Nilu se v hotelu v Adisu vylízáváme z ekzémů a slabší dehydratace. Hlavní město Etiopie je skoro 2500 m n.m.,tak konečně nemusíme řešit komáry. Dáváme si pořádné porce jídla v místních restauracích, abychom doplnili ztracená kila a sílu.

Na české ambasádě se o nás starají skoro jako o vlastní děti. Vycházejí nám ve všem vstříc. A protože se blíží státní svátek České republiky, dostáváme od pana velvyslance Dobiáše pozvánku na banket v nejluxusnějším hotelu v Adisu. Když už jsme Češi a jsme daleko od domova, tak to musíme oslavit společně. Spolu s námi je na banket pozvána druhá česká vodácká expedice na hliněnou řeku, která je dnes už doma, tímto jí moc zdravíme a děkujeme za hezký večírek.

Čekáme na autoJedemeGeorge rybaří

Po oslavě svátku, pokračujeme v našich plánech expedice a tou je řeka Omo. Chceme splout něco málo přes dvě stě kilometrů horního toku v uzavřeném kaňonu. Před námi tento kaňon ještě prý na kajaku nikdo nesjel, takže odjíždíme se smíšenými pocity a jsme zvědaví, co nás v pustém kaňonu řeky čeká. Vyjíždíme v šest hodin ráno od hotelu. Po celou dobu cesty spíše pospáváme. K mostu přes řeku se dostáváme těsně po deváté hodině. Kakaově zbarvená voda a skupina černochů nám moc radosti do sjíždění řeky nepřidává. Mlčky se převlékáme do hydra a snažíme se narvat jídlo a věci na spaní do lodí. Asi po hodině vyrážíme do vln v barvě kakaa. Hned za první zatáčkou je spadlý most. Proud žene přímo na něj. Vyhýbáme se  ocelové konstrukci a před námi se tok uzavírá mezi skály. Vyvřelinové útvary a kalná voda vytváří pocit, že jsme na cestě do pravěku.

Kaňon řeky OmoKlidný úsek řeky Omo

Meandr řeky Omo

V první laguně mezi skalami se ve vodě začínají objevovat hlavy hrochů. Nikdo z nás je neočekával tak brzy a my nevíme kudy projet. Rychle se snažíme dostat za kámen, kde je malý průjezd, aby to k nám měli naši tunoví kamarádi co nejdále. Se staženým zadkem pozorujeme ,kde se hroši vynoří. Naštěstí se jen potopili a zůstávají pod hadinou na stejném místě. Teda aspoň myslíme. První setkání je bezpečně za námi a my se dále pohupujeme na vlnách. Peřeje nejsou obtížné a dají se lehce načítat z vody. Odhadovaná obtížnost je WW II – WW III.

Zarostlé neprostupné břehy plné roztodivných ptáků a pobíhajících paviánů nás dostává do pocitu, že jsme ve zvířecím ráji. Na chvíli zapomínáme na hrochy a to se nám nevyplácí. Při výjezdu zpoza  velkého kamene se v malé tůňce pár metrů od nás objevuje hroch, jakého jsme ještě nikdy neviděli. Obrovský kolos vážící několik desítek tun se rozbíhá přímo proti nám. V tom okamžiku nám tuhne krev v žilách. Všichni pádlujeme o život. Je jen kousíček od našich lodí. Naštěstí ve vodě je pomalejší než my na kajacích. Nikdy jsme nezažili větší strach. Od této chvíle se všichni rozhlížíme kolem sebe a všechny možné tišiny nadjíždíme obloukem.

Ptáci na stromechHrošíkům je teplo

Hlídá si své teritorium

Skoro v každé klidné zátočině jsou povalující se hroši vyhřívající se na slunci a my je vyrušujeme z jejich klidného odpočinku. Hned jak si nás všimnou mizí pod hladinu řeky. Nikdy nevíte odkud nebo kde se znovu vynoří. Chrání jen své teritorium a my pomalu začínáme přicházet na to, jak se na řece chovat. Ke každé tůňce splouváme tak, aby neslyšeli šplouchání pádel. Nejenom, že si je v klidu můžeme prohlédnout, ale vždy než si nás všimnou jsme už dostatečně daleko. Začínáme si řeku a její okolí užívat plnými doušky. Je to jedno z mála míst na Zemi, kde zvířata žijí volně mimo přírodní rezervaci a lidé jim tu neničí prostředí. Je to nádhera vidět hroší rodinky, jak se spokojeně koupají v klidných vodách řeky Omo a vůbec jim nevadí, že  kousek dál se na břehu sluní krokodýl.

Tok se uzavírá mezi vyvřelinovými skalami a hrochů je míň a míň. Ke svému povalujícímu životu potřebují klidné tůně a písečné břehy. Dále nás doprovází jen šumění řeky a zpěv ptactva. Nevíme kolik kilometrů jsme mohli za celý den ujet a protože se blíží hodina, kdy se bude stmívat, hledáme místo na spaní. Na levé straně je malý skoro vyschlý přítok s průzračnou vodou, kterou budeme potřebovat na doplnění našich prázdných lahví. Lodě necháváme dole u vody na kamenech. Rozděláme oheň a stan stavíme na písečné naplavenině. Sušené maso, energy drink a polévka je naší večeří. Kluci si ještě před spaním uklízejí věci do lodí. Já na to nemám chuť a říkám si, že do rána takhle alespoň uschnou. Přikládáme dřevo na oheň, aby vydržel až do rána, tak snad zvířecí nezvané návštěvníky odradí.

Ráno mě probouzí Pavlův hlas:“Vstávejte, stoupla voda a lodě plavou pryč“. Vybíháme ze stanu k lodím a opravdu, moje a Georgova loď se pohupuje u břehu. Pavel hází všechny věci na břeh. Jeho loď ale plave po proudu dolů. Přidržuji mu svojí loď, aby do ní nasedl. Říkám mu:„ Jeď a já poběžím po břehu“. Pavel mizí v dáli a my s Georgem klopýtáme po kamenitém břehu za ním. Proud je zde velmi rychlý. Pavla nevidíme a po břehu nám to jde dost pomalu. Asi po kilometru vidíme Pavla, jak táhne lodě na břeh. Oddychli jsme si. Máme vše. Cesta zpátky s loděmi na zádech je ještě horší. Trvá nám to půl hodiny než se dokodrcáme ke stanu. Tam zjišťujeme, že George nemá pádlo. To bohužel uplavalo. Naštěstí máme náhradní skládací v lodi.

Malý plácek na stanováníLodě ještě na suchu

Lodě nám uplavaly

Po rychlé snídani nasedáme do lodí. Řeka pokračuje dále ve stejné přírodní scenérii. Na malých písčinách občas zahlédneme krokodýla, který ihned zmizí pod hladinou. Naštěstí se tady bojí více než na Modrém Nilu. Je pravdou, že jsme za to rádi - někteří „kluci“ měřili i pět metrů. Po dvou hodinách jízdy skály mizí a znovu se objevují hroši. Už jsme na ně zvyklí a tak vše probíhá tak jak má. Po nějaké době slyšíme zvuk motorů. Podle mapy by tady nemělo nic být. Po chvíli zjišťujeme, že se zde staví elektrárna. Snad bude jen průtoková a nevznikne zde přehrada. Jinak vše krásné, co jsme dosud projeli, by skončilo pod vodou. Snad lidská potřeba elektrické energie nezničí pár krásných koutů světa, kde zvířata žijí ještě svůj „Wildelife“. Za stavbou začínají divoké peřeje v obtížnosti WW III-IV. Užíváme si velkých vln, kde se hroši a krokodýli nevyskytují. Po několika kilometrech se dostáváme mezi kolmé stěny a voda zde skoro neteče. Na kamenito-písčitých nánosech se povalují tunová hovádka, která když nás zbystří ,ihned k nám směřují. My už jsme však vždy dostatečně daleko. V jedné levotočivé zatáčce potkáváme komerční raftovou expedici, která si dává piknik. Jak vysedáme z lodí, pár metrů od nás se za námi objeví hroch, po celou dobu nás sleduje a vydává hlasité zvuky, aby nám ukázal, kdo je tu pánem a komu vlastně patří tato tišina. Naštěstí jsme na břehu a sem za námi nevyleze.

Paviáni nás doprovázeli po celou cestuStromy si dokážou najít vláhu...

Potkáváme zde česky mluvícího človíčka, který žije ve Vancouveru. Povídáme si o zážitcích na řece a v Etiopii. Mají GPS a tak se dozvídáme, kde přibližně jsme a kolik nám zbývá do konce. Musíme ještě ujet cca 120km. Je po dvanácté hodině a ještě dnes musíme dojet k jednomu přítoku, kde bychom měli přespat a další den dojet k mostu kde máme končit. Loučíme se a děkujme za pohoštění, které nám připravili.

Tok se rozšiřuje a klidnějších pasáží přibývá. Hroši se povalují líně ve vodě a jak se přiblížíme, jen schovají hlavu pod vodu. Občas zahlédneme krokodýla mizejícího ve vodě. Ruce máme rozmočené a jsme celí poštípaní od ovádů, kteří v klidných pasážích v hejnech utočí na naše nezakryté části těla. Dokonce štípou i přes tenký neoprén na rukávech. S Georgem máme opuchlé lokty od štípanců. Pavel se sice paří v dlouhé bundě, ale aspoň není poštípaný.

Blíží se pátá hodina, přítok se neobjevuje a tak začínáme hledat bezpečné místo na spaní. Vždy, když najdeme hezký plácek, vedou přes něj hroší stopy. Nevíme, zda tudy půjdou ráno znovu,raději hledáme dál. Po půl hodině nacházíme plácek na levém břehu, kam by hroši nemuseli vylézt. Z naplaveného dřeva  rozděláváme oheň a už za tmy děláme naší tradiční expediční stravu, polévku se sušeným masem. Z vody nám dává hlasitě najevo hrošík, že tady nemáme co dělat a ať vypadneme. Zmoženi únavou uléháme do spacáků a hrocha necháváme hrochem. V noci se probouzím divnými zvuky. Něco je někde poblíž, po chvíli to přestane. Přikládám na oheň a zase v klidu usínám.

Ráno vyrážíme brzy, už před osmou. Máme před sebou ještě necelých osmdesát kilometrů. Hned za první zatáčkou se objevuje náš přítok. Doplňujeme vodu do pet lahví. Vodu z Oma  se nám už pít nechce. Nikomu se nechce moc pádlovat a tak se necháváme unášet proudem. Na břehu pobíhá malé stádo Vodušek Kob. Řeka je klidná a relativně teče. Kilometry však ubíhají pomalu. Všechno nás bolí a energie dochází. V jedné z malých peřejí vidíme mrtvé tělo hrocha nabalené na starém kmeni stromu. Hrozný puch z rozkládajícího se těla nás trochu popožene v pádlování. Blíží se třetí hodina a most je v nedohlednu, takže začínáme přemýšlet nad další nocí v kaňonu. Pojedeme co nejdéle, snad k mostu dorazíme do setmění.

Kolem čtvrté hodiny konečně dorážíme k mostu. Je vysoko nad námi. Na mostě se procházejí hlídači s puškami. Pozorují nás jak vysedáme a převlékáme se do suchého. Vyčerpaní se drápeme po cestičce zarostlé vysokou travinou na most, kde musíme sehnat automobil do Awasi, kde na nás čeká druhá skupina v působišti nadace Člověk v tísni. V tomto městě bychom měli natáčet dokument o škole v Africe. Jen co položíme lodě u cesty, přicházejí k nám hlídači. Kupodivu ani nijak nevyzvídají, co tam děláme. Podle mapy si ukazujeme kde jsme a kam se potřebujeme dostat, poté odcházejí a my čekáme na auto.

Po půl hodině čekání přijíždí pick up se dvěmi ovcemi na korbě. Domlouváme se s řidičem na odvozu do nejbližšího města. Po chvíli však zjišťujeme, že jede až do Awasy. Jsme rádi, že už dnes budeme spát v posteli a dáme si pořádné jídlo. Po cestě nám však upadlo zadní kolo, naštěstí se nikomu nic nestalo. Řidič je naštěstí tak v pohodě, že nám zajišťuje truck, který nás doveze do města. Na korbě je ale taková zima, že se musíme zabalit do spacáků, abychom nezmrzli. Před půlnocí jsme ve městě. Mladý cápek za volantem náklaďáku zastavuje před hlučným barem. Vejde dovnitř a zajišťuje nám ubytování. Ráno se dozvídáme, že jsme spali v místním bordelu, kde čtrnáctiletá děvčata v přidruženém baru nabízejí své služby.

Druhý den se scházíme všichni v objektu nadace Člověk v tísni a jejich malém obydlí. Teď už nás čeká jen škola v Africe a kmeny na dolním toku řeky Omo. Ale o tom až příště…

Text: Filip Jančar/foto: expedice

Kaňon řeky OmoPeřeje řeky OmoHrošíciStanování v kaňonu

Vaříme si...

zpět

27.3.2024
Ať vám Velikonoce přinesou hodně radosti, zdraví, klidu i splněných cestovatelských tužeb. Běžte se ve dnech volna projít do přírody a načerpejte novou energii.