www.infoglobe.cz » Víte, že? Legenda jménem Vindobona I.

Víte, že? Legenda jménem Vindobona I.

Publikováno: 25.11.2012
Jen málo vlaků se vepsalo do paměti národa tak, jako právě Vindobona, spojující již přes šedesát let tři státy, jejich hlavní města i jejich obyvatele. Jaká byla historie a jaká součanost této dodnes nadmíru vytěžované dopravní osy střední Evropy?

Myšlenka propojit tři hlavní města efektivním dopravním spojením tu byla odpradávna, ale až s masivní rozvoj železniční infrastruktury v prvních desetiletích 20. století a především pak mezi světovými válkami přichází první adekvátní řešení. O historickém spojení Pruska a Rakouska nelze příliš spekulovat, ale je s podivem, že skutečně první konkrétní plán na spojení významných středoevropských metropolí přichází až po druhé světové válce, kdy byl opět obnoven systém dálkové přepravy, potřebná infrastruktura, stejně jako samotné geopolitické klima v nově se rodící poválečné Evropě. A tak již v roce 1951 vyjel na svou první cestu rychlík s číslem 54/5, nesoucí příznačné jméno "Mír/Frieden", který však spojil prozatím pouze Prahu s Berlínem. Zárodek mezinárodní přepravy však slavil úspěch a tak netrvalo dlouho a v roce 1957 mohl poprvé vyjet rychlíkový spoj č. 50/51 "Vindobona", který se od prvního jízdního řádu pro ročník 1957/58 udržel v grafikonu po celých dlouhých 40let! Vznikl tak ojedinělý projekt dopravní správy Něměcka DR, naší ČSD a rakouské ÖBB.

Víte, že jméno Vindobona je odvozeno od názvu starověkého keltského a později římského osídlení, nacházejícího se na území dnešní Vídně?   

První soupravy zajišťovala DR - tedy železnice Německé demokratické republiky. Nastal však problém, jak celkově spravedlivě vyrovnat provozní náklady, zisky i vlastní údržbu vozového parku, na němž by se prakticky měly podílet tři společnosti. Posléze tak vznikla dohoda o jakési rotaci, podle níž měly být vozy Vindobony každé dva roky vypravovány jednou ze zúčastněných stran. K úplnému pochopení je třeba dodat, že spoj byl až do počátku let devadesátých řazen jako samostatná jednotka, podobně jako dnes např. Pendolino či Leo express, tedy ne klasicky lokomotiva + libovolné množství a typy vagónů. Rozvoj techniky, zvyšující se nároky na komfort přepravy i značná neokonomičnost posléze tento kontrakt značně nařušily, jelikož bylo neefektivní vyrobit vlak na míru jedné trase, aby pak za dvě tři sezóny na několik dalších let tuto trať opustil a paběrkoval na kratších tratích či jiných spojích s rozdílým vytížením. Je třeba si uvědomit, že moderní motorové vlaky Vindobony jezdily už v době, kdy většina ostatních spojů stále táhly parní lokomotivy. Postupná elektrifikace tratí a neekonomičnost dieslového prozovu u rychlíků s sebou pak přinesly také mnoho podstatných otazníků. Přes tato úskalí však byla pravidelná výměna jednotek tří zemí do značné míry vítanou atrakcí, ozvlášnující tuto 750-ti kilometrovou trasu. Ta však v původním řádu až do 90. let vedla původně z Berlína Ostbahnhof do Prahy, dále na jih přes Tábor, Gmund až do cílové stanice Františka Josefa ve Vídni. Dnešní moderní koridory s sebou přinesly jak změnu trasy, tak i její délku, zastávky a především pak jízní dobu, která byla původně až 12 hodin! Ale nepředbíhejme.

Jsme na počátku 60. let, v době, kdy se Vídeň stává nadmíru důležitou křižovatkou na informačním toku mezi jihovýchodem a severozápadem Evropy. V té době také roste význam a zájem o vytvoření nadmíru plynulého kanálu, jimž by krom běžných cestujících občas proběhly také důležitá fakta a materiály s visačkou Top secret! Tajně zde probíhal i čilý obchod se západním zbožím, ale především pak alkoholem či tábákovými výrobky luxusnějích značek, které palubní personál posílal dále do "méně zásobených" oblastí socialistického ráje.

Běžný cestující, tedy normální občan ČSSR, jemuž bylo administrativně dopřáno vyjet za hranice, častokráte podstupoval až desítky minut stresujících lustrací, osobních prohlídek, vysvlékání, vysvětlování, prohlédávání a dalších procedurálních buzerací, spojených s opuštěním, popřípadě návratem do socialistické vlasti. Tato celní kontrola probíhala kontinuálně mezi Táborem a přechodem v Českých Velenicích, popř. mezi Drážďany a Děčínem. Události léta roku 1968 však na nějaký čas přerušily i tolik pravidelné jízdy Vindobony. Při bližším zprozkoumání specifik jízního řádu v konturách doby před a během normalizace, nacházíme také zajímavé souvislosti. Jeden příklad za všechny. V jisté době byla každou sobotu pravidelně vypravována jedna část vlakové jednotky ze západního Berlína a druhá pak z východního. Odloučené německé rodiny se pak mohly setkat pouze v Praze, aby se v neděli vrátily jedním společným posilovým spojem zpátky na svou stranu Berlínské zdi...

Pamětníkům se jistě vybaví desítky dalších zajimavých, vtipných i těch méně příjmených vzpomínek a příběhů, jimž se právě legendární Vindobona stala dějištěm, či si po přečtění těchto těchto řádků na nějaké další vzpomenou.  

Druhá část našeho vzpomínání, která vyjde za týden, se pak bude věnovat jednotlivým typům pozoruhodných vozidel a souprav, které bylo možné na této trati spatřit. Nezapomeneme také na současnost Vindobony, která se třeba možná opět vrátí na jih České republiky.                                       

Text: Jan Chaloupka

Foto: Wikipedia Commons: R.Dresden, H.Ortner, Datei



Diskuze u článku (0)

Vložit nový příspěvek


Souvisejicí články

Víte, že? Legenda jménem Vindobona II.
Publikováno: 2.12.2012
Vlak, který spojoval a spojuje již více jak půlstoletí střední Evropu, významná dopravní osa, která si jako jediná z mála evropských železnic udržovala jeden unikát - vozy vyráběné na míru jedné konkrétní lince.

Rakousko: Vídeň – Albertina
Publikováno: 26.3.2009
Vídeň je bezesporu klenotnicí umění – od vznešeného baroka až po secesní budovy či typické vídeňské kavárny z konce 19. století, kdy Vídni vtiskl její součastnou podobu architekt Hoffmann. Centrum města, tedy cíl většiny turistů, má jednu zásadní výhodu.

Berlín: dva světy jednoho města
Publikováno: 27.7.2010
Dnes dnem i nocí pulsující německá metropole. Kdysi jeden z hlavních stanů Führera Hitlera nebo město, které mělo pevnou hranici mezi východem a západem. Historie je z ulic Berlína cítit téměř na každém kroku.

Víte, že? Nejrychlejší vlak světa
Publikováno: 23.1.2011
I v novém roce Vás bude provázet náš pravidelný seriál o zajímavostech, kuriozitách a pozoruhodných místech, a to nejen České republiky či Slovenska. Náš zájem bude, počínaje dnešním dnem, sahat i za hranice naší republiky, přičemž se Vám pokusíme přinášet opravdu zajímavé informace o místech, která si pro svou jedinečnost tento zájem bezesporu zaslouží.

Rakousko: Vídeň II. - vše za jediný den
Publikováno: 23.10.2010
V první části našeho putování po Vídni jsme se prošli pěšky centrem města. Dnes nabízíme několik tipů, jak z rakouské metropole uvidět v krátkém čase co nejvíce.

Rakousko: Vídeň IV. - Dóm svatého Štěpána
Publikováno: 24.1.2011
K nejnavštěvovanějším památkám Vídně patří jeho dominanta – Dóm svatého Štěpána. V dalším pokračování našeho volného cyklu, věnovanému rakouské metropoli, se dnes zastavíme u této pamětihodnosti, jež kromě jiného nabízí i jedinečný výhled na město.

Autovlakem do Vysokých Tater
Publikováno: 13.2.2008
Autovlak přináší moderní, pohodlný a oblíbený způsob cestování, kdy společně s cestujícími jsou rychlíkem přepravována i jejich silniční motorová vozidla. Zatímco pohodlně spíte v kupé lůžkového vozu, přepraví Vás i vaše auto do slovenských velehor, kde si se sněhovými podmínkami skutečně hlavu lámat nemusíte...

Rakousko: Vídeň – zámek Belvedere
Publikováno: 24.10.2011
Vídeň je jedním z míst, které turisté rádi vyhledávají. Pro jeho atraktivitu i půvab. Nabízí mnoho, nudit se tam určitě nebudete. Kdo však touží cítit se jako v pohádce a oddechnout si v nádherně upraveném parku plném fontán, neměl by obejít barokní zámek Belvedere.

Rakousko: Vídeň I.
Publikováno: 16.10.2010
Hlavní město Rakouska patří mezi turisticky nejatraktivnější evropská města. Bohatost historických památek, množství architektonicky zajímavých pamětihodností i současných pozoruhodností – to vše spojené se slavnými jmény a jejich příběhy či legendami dělá z Vídně příjemný a stále jiný cíl pro návštěvníka.

Rakousko: Vídeň V. - Bahnorama
Publikováno: 10.2.2011
Po návštěvě historické věže Dómu svatého Štěpána dnes pohlédneme na rakouskou metropoli z podobné výšky, avšak z vyhlídky, která se zřejmě nedožije stáří katedrály.

Rakousko: Vídeň III. - startujeme od nádraží
Publikováno: 30.10.2010
V předcházejících dvou částech jsme připomenuli nejvýznamnější pamětihodnosti v centru rakouské metropole a v jeho okolí. Dnešní část věnujeme hlavně těm, kdo do Vídně zavítají po železnici.


Souvisejicí fotogalerie



Souvisejicí videa

Německo: Berlín kulturní a umělecký
Video: Katka Konečná-Rivera

Lokace:

Česká republika
Kalendář akcí:

PoÚtStČtSoNe
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Partneři:

I díky vám jsme získali certifikát:

Dôveryhodná firma 2017

 

Průvodce:

Fotosoutěž:

Příroda – mezi snem a skutečností

1. 11. – 31. 12. 2019
1. cena:
Kniha Nejkrásnější výlety lanovkou z nabídky cestovatelských knih Knižního klubu + bonus: voucher od firmy Centrum digitálních služeb MINO na zhotovení 10 fotografií ve formátu A4!
2. cena:
Kniha tipů na výlety Nejkrásnější výlety lodí + bonus: voucher od firmy Centrum digitálních služeb MINO na zhotovení 10 fotografií ve formátu A4!
1. cena redakce:
Prodloužený víkend pro dva s polopenzí v Hotelu Aktiv*** na Lipně! + bonus: voucher od firmy Centrum digitálních služeb MINO na zhotovení 10 fotografií ve formátu A4!
2. cena redakce:
Centrum digitálních služeb MINO zhotoví výherci kalendář formátu A3 z vlastních fotografií + bonus: voucher na 10 fotografií ve formátu A4!

Aktuální stavy řek:

Aktuální informace o stavu vody na českých řekách můžete sledovat ZDE

Aktuality:

9.12.2019
Přijďte si vychutnat zvláštní kouzlo Vánoc na nejstarší tržiště v Trnavě. Náměstí sv. Mikuláše bude od 13. do 15. prosince hostit stará středověká řemesla i živý adventní kalendář.
8.12.2019
V roce 2026 bude Slovensko spolu s Finskem hostit titul Evropské hlavní město kultury, který má upozornit na bohatství a rozmanitost daných zemí v Evropě. Zároveň má vyzvednout společné rysy obou zemí.

7.12.2019
Vánoční atmosféru ve vsetínském zámku ode dneška navodí výstava s názvem Skleněné Vánoce. Představí současné i historické skleněné vánoční ozdoby a dekorativní i umělecké sklo. Výstava potrvá do 19. ledna 2020.
Archiv aktualit

Důležité informace:

Informace a upozornění před cestovaním do zahraničí najdete ZDE.

Každý týden na facebooku nová soutěž o knižní ceny! Přidejte se a
soutěžte!

Destinace měsíce – ANDORRA a VATIKÁN:

Nejčtenější články:

Mobilní aplikace:

aplikácia Infoglobe

stiahnuť zadarmo pre Androidstiahnuť zadarmo pre iPhone

 

 

Interaktivní katalogy:

dnes:pondělí 9. 12. 2019
svátek:Vratislav
dnes:
pondělí 9.12.
5 °C
zítra:
úterý 10.12.
0 °C