Víte, že? Největší stroj ČR
Zásadní šrámy na tváři podhorské krajiny se začaly prohlubovat s postupem těžby, která s sebou vzala i nespočet obcí, vesniček a usedlostí, které tak nenávratně zmizely z mapy našeho státu.
Měsíční krajina s dominantami komínů průmyslových komplexů na obzoru, prach a nehostinnost, to byl obraz severních Čech ještě na konci devadesátých let. Dnes, kdy se tak často diskutuje problematika prolomení těžebních limitů, je však situace diametrálně jiná. Rekultivace a umělá jezera s úspěchem zakrývají to, co člověk svým nešetrným konáním, více jak sto let, vytvářel. Povrchová těžba však i nadále pokračuje a od roku 2009 je jedním z hlavních „likvidátorů“ krajiny i NEJvětší stroj ČR – kolesové rypadlo KU 300.15 !
Obří kolesové rypadlo KU 300.15 však není v tuzemsku žádným nováčkem. Již dříve, před stěhováním do velkolomu Bílina, pracovalo na lomech v Tušimicích nedaleko Chomutova, asi 70km západně od Mostu. Původní konstrukce stroje sahá až do roku 1975 – „zlaté éry“ povrchových dolů. Od roku 2005 byl však postupně rozebírán s plány na rozsáhlou rekonstrukci celého stroje, počínaje elektroinstalací , motorem a dovybavením moderními technologiemi zefektivňujícími odkrývku a těžbu uhlí. Podvozková část s obřími pásy a mohutná jeřábová konstrukce s kolesem byla rozřezána a převezena v 11 kusech na nové působiště u Bíliny, kde byl stroj více jak tři roky rekonstruován a doplňován o nové součástky a řídící stanoviště. Revize celého rypadla byla finančně značně náročná a celkem se vyšplhala na 200 milionů Kč, ale v porovnání s téměř miliardovou investicí do stroje nového, byl tento krok jednoznačně nejvýhodnějším řešením. KU 300 tak po všech úpravách váží 1200 tun a jeho těžební výkon je rovný 3 500 metrům krychlovým za hodinu, což je asi 400 nákladních vozů! Celkový stálý příkon stroje je 2000 kW, tedy obdobný, jako spotřebuje střední obec s 250 domy…Stroj během směny obsluhuje 4-6 stálých pracovníků. Krom vedoucího řidiče i zámečníci-elektrikáři a „klapkáři“ zajišťují plynulý chod přepravníkových pásů a dopravníkového systému.
Celková výtěžnost uhlí v regionu lomu Bílina je vypočítána až do roku 2050 a to za cenu překročení místních limitů – celková zásoba čítá zhruba 300 milionů tun! Bílina je zároveň nejhlubším povrchovým lomem u nás (250m), dno se nachází prakticky na úrovni Baltského moře a z hlediska kvality produkuje nejkvalitnější hnědé uhlí, které zásobuje nejmodernější uhelnou elektrárnu – Ledvici. Ač nejste dozajista milovníci depresivní krajiny a dusivého uhelného odéru zimních vesnic, je i na tomto stroji a jeho okolí něco fascinujícího, ať už je to jeho ohromná síla, rozměry či schopnost měnit něco, co příroda tvořila po tisíce let…
Technické parametry stroje:
váha - 1200 tun
výška - 27 metrů
délka - 66 metrů
průměr kolesa - 7,5 metru
rychlost - 6 metrů za minutu
výkon stroje - 3500 m2/hod. zeminy
spotřeba elektřiny - 2500 kW/hod.
spotřeba oleje - 200 kg/měsíc
cena - 700 000 000 korun
text: Jan Chaloupka
foto: wikipedia commons + archiv
Diskuze u článku (0) |