Víte, že? Nej železniční tunely
Neodmyslitelnou součástí železnice jsou i tunely, které na našem území vznikaly, v hojné míře, již v 19. století. Dnes jich je na našem území cca 155. I ony mají svá NEJ, kterým se nyní budeme věnovat.
A začneme rovnou tunelem nejdelším. Starším ročníkům se jistě vybaví tunel pod šumavským Špičákem, z roku 1876, který svou délkou 1 747 m měl až donedávna v ČR své jasné prvenství. Špičácký tunel, ležící na romantické trati mezi Klatovy a Železnou rudou, byl ražen mezi lety 1874 - 1876. Zajímavostí je, že se na něm podílelo mnoho dělníků z nejrůznějších koutů tehdejší rakousko-uherské monarchie - Bosny, Dalmácie, Tyrolska, Chorvatska aj. Stavba se také stala osudnou pro několik desítek z nich.
O více jak stoleté prvenství ho připravil v roce 2007 až nový Březenský tunel na trati Lužná u Rakovníka – Chomutov. Tunel, s celkovou délkou 1758 m, leží nedaleko obce Březno a je součástí nové přeložky trati, která měla uvolnit lokality pro těžbu z nových hnědouhelných ložisek…
To však není nic v porovnání s megastavbou, kterou již od roku 2002 plánují jako součást vysokorychlostního koridoru Praha – Plzeň. Realizace stavby je však stále posouvána a výhledovým obdobím zprovoznění by měl být rok 2018. Barrandovský tunel by měl spojit Prahu s Berounem dlouhým nepřerušeným tubem o celkové délce 24,7 km. Vlaky by měly do tunelu zajíždět portálem v místě dnešní tram. zastávky Hlubočepy a vyjíždět až u hlavního nádraží v Berouně, čímž by se výrazně zkrátila dosud zdlouhavá cesta údolím řeky Berounky přes Radotín, Řevnice a Karlštejn. Při plánované rychlosti až 300km/h by se měla doba přepravy mezi těmito městy zkrátit z původních 45 minut na necelou čtvrthodinu!
Celkové náklady na výstavbu přesáhnou jistě plánovaných 30 miliard Kč. Součástí koridoru ve směru na německý Norimberk je i řada dalších, kratších, ale přesto nadprůměrných tunelů v délce 2 - 4 km.
Aby naše výprava za železničními tunely byla úplná, je třeba zmínit i tunel nejkratší. Za ten je považován Nelahozeveský tunel I o délce 23,3 metru…
Text: Jan Chaloupka
foto: Sudop Praha a.s.
Diskuze u článku (0) |
Vložit nový příspěvek