Víte, že? Nejrychlejší vlak světa
Publikováno: 23.1.2011
I v novém roce Vás bude provázet náš pravidelný seriál o zajímavostech, kuriozitách a pozoruhodných místech, a to nejen České republiky či Slovenska. Náš zájem bude, počínaje dnešním dnem, sahat i za hranice naší republiky, přičemž se Vám pokusíme přinášet opravdu zajímavé informace o místech, která si pro svou jedinečnost tento zájem bezesporu zaslouží.
Takže poprvé v novém roce Vás vítám otázkou: "Víte, že...?"
Za nejrychlejší pozemní dopravní prostředky světa jsou považovány vlaky. Ač se svou rychlostí přepravy řadí naše republika spíše mezi loudaly, je vlak jednoznačně nejexpandujícím transportérem v dosavadním průběhu 21. století. Zatímco leteckou dopravu zasáhla světová krize a množství leteckých společností se tak uvrhlo do problémů, nemluvě o rizicích spojených s nespokojeným pozemním personálem, vrtochy počasí a relativně malou přepravní kapacitou, jsou vlaky ve vnitrostátní i mezinárodní dopravě zatím bez větší konkurence.
Mezi železniční giganty však patří i Česká republika, která svou bohatou železniční sítí patří ke světovým špičkám. Bohužel, téměř předválečný systém a mnohdy i zastaralá technika kompenzují fakt, že alespoň jednu zastávku má u nás hnedle každá vesnice. K opačnému extrému patří státy dálného východu, netřeba hovořit o proslulých a super přesných japonských drahách, jejichž expanze byla především v polovině 70. let minulého století. (1964, šinkansen - otevření trati Tokio - Ósaka). „Výhodou“ pro japonský železniční systém se stala kupodivu 2. světová válka. Následky amerických náletů byly natolik rozsáhlé, že železniční doprava byla prakticky v troskách, stejně jako většina průmyslové infrastruktury a důležitých aglomerací a strategických, tedy i významných měst. Nápad striktně rozdělit osobní a nákladní přepravu tak dal základ separované výstavbě železniční sítě, která dodnes patří ke světovým unikátům. Osobní vysokorychlostní tratě tak nijak nekolidují s nákladní přepravou.
Poznámkou o japonské železnici jsem však chtěl pouze nastínit téma, kterému se dnešní článek bude věnovat. A tím je rychlost, konkrétně nejrychlejší vlak světa. Víte, že nejrychlejší vlak světa jezdí v Číně?
Na východě velké země byla mezi městy Wu-chan a Guangzhou (Kanton) v roce 2005-2009 vybudována zcela nová, 1069 km dlouhá trať, určená speciálně pro Supervlak. Stavba přišla na více jak 15 miliard dolarů a zkrátila tak úmornou desetihodinovou cestu na příjemné 2 hod a 45 minut. Za tu dobu lze u nás urazit koridorovou cestu např. mezi Prahou a Olomoucí (250km).
Průměrná rychlost čínského supervlaku se tak pohybuje na hranici 350-400 km/h, což je v průměru o 100 km/h více, než většina světových drah. Zatím tedy nepřekonaly absolutní rekord, který drží japonské vlaky Maglev (581 km/h), ale v průměrné rychlosti předčí jak francouzské TGV (průměrná rychlost 270 km/h), tak japonské šinkanseny (průměrná rychlost 240 km/h). Čína v posledních letech usilovně pracuje na dalším dobývání přepravních rekordů, přičemž hlavním aktérem je další typ soupravy, vycházející právě z japonského Malgevu, který v čínském podání údajně dosáhl magické hranice 1000 km/h. Vlak, pohybující se na magnetickém polštáři, tedy bez jakéhokoli tření, má však stále dostatek otazníků, především pak brzdnou dráhu a vůbec celou infrastrukturu, která však v asijských podmínkách může vyrůst doslova přes noc. Maglev už dnes jezdí v Šanghaji, kde spojuje moderní metropoli s 30 km vzdáleným mezinárodním letištěm.
A snad ještě malá kuriozita na závěr: Hned několik dnů po zahájení provozu byl tento hi-tech stroj vyřazen z provozu jedním závislým kuřákem, který popustil uzdu své vášni a zablokoval tak aktivovaným požárním systémem vlak a dráhu na téměř tři hodiny...
text: Jan Chaloupka
foto: wikipedia commons
Souvisejicí články
Publikováno: 10.4.2011
Když se řekne fotbal, většina části mužské populace se zasní a představí si ten krásný pocit, když dvě mužstva proti sobě zápolí o vstřelení branky. Davy šílí, pivo teče a klobásy se opékají. U žen přeci jen vítězí pohled na vypracovaná těla v těsných dresech, než taktika, sestava a aktuální forma můžu s kopačkami.
Publikováno: 17.4.2011
Evropské cestování si lze jen stěží představit bez železnice, jejíž kolébkou je sice Velká Británie, ale největší rozkvět a nárůst komfortu zažívají spíše dráhy pevninské. Mezi hlavní evropské přepravce patří především francouzské SNCF resp. spolkové Deutsche Bahn, jejichž hlavnímu svatostánku se dnes budeme věnovat. Navštívíme největší a nejmodernější nádraží současné Evropy.
Publikováno: 22.8.2012
Tokijské metro, meziměstské vlaky, šinkanseny. Změť zastávek a tunelů, stovky stanic a tisíce Japonců, kteří se hemží mezi turnikety, nástupišti a vlaky. Při této představě turistům často nebývá do zpěvu.
Publikováno: 3.4.2011
V posledních setkáních jsme se věnovali především zajímavým místům, architektuře a životnímu stylu a nyní je tedy čas zabrousit opět do vod techniky a dopravy. Naším dnešním tématem bude největší a nejdelší parní lokomotiva, která kdy po světě jezdila.
Publikováno: 13.3.2011
Krize, kterou prodělal svět v posledních letech poznamenala nejednu domácnost, stejně jako ekonomiky celých států a velmocí. Peníze byly, jsou a budou pro moderní lidské pokolení vždy něčím magickým. Život bez nich si prostě nelze představit. Fungování trhu ovlivňuje spokojenost našich životů, což sice zní hrozivě, ale bohužel je na tom i kus pravdy.
Publikováno: 5.9.2010
Pokud se chcete na chvilku zapomenout na místě, kde čas běží trochu jiným tempem, kde každodenní shon a stres nemá celkem žádnou šanci, pak jste na správné adrese. Yangshuo. Na čínské poměry, v malém městečku, ležícím v přírodním krasu na řekách Li a Yulong.
Publikováno: 26.9.2010
V dalším pokračování cyklu NEJ České republiky se budeme věnovat tématice mostů, které tvoří nedílnou součást přepravy všeho druhu a tak je nelze opomenout ani v našem seriálu.
Publikováno: 3.10.2010
České země mají mnohá NEJ a jedním z nich je železniční síť, která se svou hustotou pokrytí řadí k nejvyspělejším na světě. V každé druhé vesnici najdete nádraží a zahlédnout projíždějící motorák v krajině, také patří ke kouzelným okamžikům výletu.
Publikováno: 5.12.2010
Po návštěvách ryze technických muzeí budeme i dnes pokračovat v technickém duchu. Ač má Česká republika nespočet přírodních krás, najdeme i u nás unikáty, které malebné krajině zrovna na kráse nepřidají, srdce milovníka těžkých strojů však zaplesá. Severočeské podhůří Krušných hor, je již více jak sto let známo svou povrchovou těžbou hnědého uhlí.
Publikováno: 30.1.2011
Zlato, fenomén, který v lidech i dnes vyvolává nepřekonatelnou touhu po jeho vlastnictví, dobývání a obchodování s ním. Každý z nás má doma něco zlatého, ať už je to prsten po babičce, zubní můstek, či jako součást extra vodivého spoje mezi mikroprocesory v našem počítači. Zlato bylo odedávna platidlem, stejně jako podnětem mnoha svárů, válek a dobyvačných výprav.
Publikováno: 13.2.2011
I cestovatelský analfabet Vám dozajista vyjmenuje alespoň některé z největších světových metropolí. Zazní zcela jistě místa jako Paříž, Londýn, New York, Moskva atd., ale to vlastně není tak úplně pravda, jelikož ti skuteční obři jsou výsadou především přelidněné Asie a některých částí Jižní Ameriky. My se dnes podíváme na opačný extrém, kterým bude NEJmenší město světa…
Publikováno: 27.2.2011
Královna všech moří, plovoucí letovisko či impozantní stroj. Tak nějak by se mohl jmenovat dnešní článek našeho NEJ seriálu a řeč nebude o ničem menším, než největší lodi světa, která snad ani nesnese přízvisko rekreační. Dnešek tedy strávíme na palubě Oasis of the Seas – impozantní lodi, jejíž podstatná část vznikala i v České republice.
Publikováno: 25.11.2012
Jen málo vlaků se vepsalo do paměti národa tak, jako právě Vindobona, spojující již přes šedesát let tři státy, jejich hlavní města i jejich obyvatele. Jaká byla historie a jaká součanost této dodnes nadmíru vytěžované dopravní osy střední Evropy?
Souvisejicí fotogalerie
Foto: Amy Challen a Jan Lidmaňský