Víte, že? Největší cirkus světa
Cirkus však nejsou jen lidé, ale především šelmy, velbloudi a vůbec vše, co nás jako děti fascinovalo a strašilo zároveň. Ano, myslím tím klauny, kteří jsou pro mnohé z nás jakýmsi neopodstatněným symbolem něčeho zlého, a i když rozdávají smích, je v jejich tvářích cosi tajemného. V dnešním článku se ale nebudeme věnovat rozborům děsivých klaunů v závislosti na příběh Kingova hororu „To“, ale jak už je naším dobrým zvykem, pokusíme se vypátrat nějaké to NEJ ze světa cirkusů! Víte, že největší cirkus světa jezdí vlakem? A nemůže to být jinde, než v USA, kde je dle starého pořekadla možné vše. Ringling Bros. and Barnum & Bailey Circus je největší cirkusovou společností světa, která má dlouhou tradici sahající až do roku 1884. Zakladatelem bylo pět bratrů Ringlingových, kteří zpočátku nenápadný cirkus, putující po relativně malém území USA, dostali na přelomu století do povědomí většiny obyvatel států. Cirkus se rozrůstal a jeho chloubou byl především bohatý zvěřinec, jehož hlavními tahouny byli vždy sloni a jejich drezůra. Bohužel výcvikové metody (nejen) tohoto cirkusu jsou v posledních desetiletích trnem v oku ochránců zvířat, jelikož zacházení se zvířaty, a především s mláďaty, je naprosto podřízeno spokojenosti dychtivého publika, což s sebou nese mnohdy velmi krutý režim a dril. To však na počátku 20.století zajímalo jen málokoho a tak se mohli Ringling Brothers bezproblému rozrůstat do té míry, že ani klasický kočovný způsob cestování v maringotkách nedostačoval náročným přesunům a šíři ansámblu, který čítal přes sto zaměstnanců a umělců. Cirkus se tedy v roce 1889 přesunul na koleje, což umožňovalo pohodlné dlouhé přesuny a s tím spojené pokrytí větší plochy spojených států, než tomu bylo dosud. V tehdejší době bylo také běžné, že cirkus byl zároveň jakýmsi místem hazardu, kasinem i pokoutným skořápkovým královstvím. Tomuto trendu se však Ringling Brothers vždy důrazně stranili. V roce 1907 se společnost spojila s nově koupeným cirkusem Barnum and Bailey.
Zprvu fungovaly oba cirkusy nezávisle a to až do roku 1919, kdy spojením vznikl obří kolos jménem Ringling Bros. and Barnum & Bailey Circus. Cirkus přestál i velkou hospodářskou krizi i období druhé světové války, během níž však v roce 1944 došlo k nejtragičtější události v dějinách společnosti, když během vystoupení v Hartfordu (pro cca 8000 diváků) došlo k ohromnému požáru plátěných textilií, během nějž zemřelo více jak 100 účastníků show a to nejen z řad diváků. Povinné nehořlavé materiály byly v té době naprosto podřízeny válečným účelům USA. Poválečné strádání a odliv diváků ale konec neznamenal. Ani v polovině 20. století neupadla popularita této groteskní zábavy natolik, aby cirkusový stan nahradily stadiony, sportovní haly a veřejná prostranství velkých měst. Již v té době se cirkus mohl pyšnit titulem „Největší show na zemi“. Postupem času společnost pohltila i další menší cirkusy, čímž v USA vznikl určitý monopol na zábavu pod značkou Barnum & Bailey Circus.
Pod tímto názvem funguje cirkus dodnes. Stále se přesunuje vlakem, kterému patří také jedno velké NEJ a tím je největší soukromá drážní souprava světa. Více jak míli dlouhé vlaky (společnost provozuje dva, podle okruhů, modrý a červený) pojmou cca 60 automobilů, z čehož je 20 nákladních. Cirkus je dnes směsicí umělců z více jak 14 států celého světa (nejvíce artistů je z Ruska). Mezi jeho priority patří především dobrá spolupráce s ochránci zvířat, kteří však mají mnohdy oprávněné obavy o zacházení s některým z živočišných druhů. V důsledku dokladujících materiálů, na nichž je se zvířaty častokrát hrubě zacházeno, má cirkus do mnoha zemí EU formálně vstup zakázán, nebo je alespoň informovanou veřejností bojkotován (např. v Německu). Obrázek ať si udělá každý sám a stejně tak i rozhodnutí, zda jakýkoliv cirkus navštívit či ne. Žádnému, ani tomu skromnému českému, se ale nedá upřít velký díl odvahy, odhodlání a pečlivosti. Předvést něco ze svého umění a nežít život zrovna jako v bavlnce…i za to si cirkusáci zaslouží respekt!
text: Jan Chaloupka
foto: Wikipedia Commons, Brian 0918, Chensiyuan
Diskuze u článku (0) |
Vložit nový příspěvek