www.infoglobe.cz » Víte, že? Největší nádraží Evropy

Víte, že? Největší nádraží Evropy

Publikováno: 17.4.2011
Evropské cestování si lze jen stěží představit bez železnice, jejíž kolébkou je sice Velká Británie, ale největší rozkvět a nárůst komfortu zažívají spíše dráhy pevninské. Mezi hlavní evropské přepravce patří především francouzské SNCF resp. spolkové Deutsche Bahn, jejichž hlavnímu svatostánku se dnes budeme věnovat. Navštívíme největší a nejmodernější nádraží současné Evropy.

Německá preciznost, přesnost a smysl pro detail jsou jedním z poznávacích znamení našich západních sousedů. I to však mohou být vlastnosti, které se uplatní především během technického vývoje, než kdovíjakého nápaditého designu, který v německém podání vyhovuje spíše konzervativněji smýšlejícím jedincům. Možná s vědomím toho, byl jako hlavní stavbyvedoucí projektu nového berlínského nádraží povolán původem egyptský architekt Hany Azer, což bylo důvodem častých sporů s ikonou domácí architektury  Meinhardem von Gerkan, jehož původní koncepce měla být o mnoho honosnější a co hůř, i výrazně dražší, ale to ponechme na zvážení odborníkům.
Hlavní nádraží, Berlín

Na místě nového nádraží, které je součástí města od roku 2006, stála původně menší budova Lehrter Bahnhof hlavní berlínské stanice pro trať spojující metropoli s Hannoverem a Hamburkem, která se v mnohém podobala pražskému Masarykovu nádraží. Tato stavba byla od roku 1870 jedním z hlavních dopravních uzlů města, její význam však od druhé světové války, kdy byla poničena nálety, značně upadal a od 60.let byla jen překážející „památkou“ ve stylu francouzské neorenesance. Nákladná sanace z konce 80.let prodloužila život nádraží ještě o pár let, aby nakonec v roce 2000 ustoupilo megaprojektu hlavního berlínského nádraží. To mělo svou premiéru slavit ku příležitosti zahájení mistrovství světa ve fotbale v roce 2006, jehož pořadatelem bylo právě Německo. Potřeba nového řešení berlínské infrastruktury přišla s pádem zdi v roce 1989, jelikož do té doby mělo město doslova dva nezávisle oHlavní nádraží, Berlínddělené dopravní systémy, což bylo pro jeho další chod a integraci nemyslitelné. V roce 1993 byla vyhlášena soutěž o nové hlavní nádraží. O dva roky později začaly první práce na rozsáhlém podzemním systému tunelů. Bylo nutné prorazit 4 tubusy pro regionální a dálkovou dopravu, dva pro metro a jeden pro silniční provoz. Povrchové koleje byste hledali jen velmi obtížně, jelikož celý systém se odehrává pod zemí, přičemž tento typ nádraží připomíná místy spíš luxusní nákupní galerii, než přepravní budovu. Celá operace vyžadovala přeložení celého toku řeky Sprévy, která s nádražím přímo sousedí. S výstavbou nadzemních částí budov bylo započato o mnoho let později, konkrétně v roce 2002, kdy došlo k zastřešení hlavní haly tvořené futuristickou ocelovou konstrukcí osazenou více jak 8000 skleněnými segmenty o různých rozměrech a tvarech. V nadzemní části je platforma nástupišť určena na provoz příměstských linek S-Bahn. Během zastřešovacích prací došlo k již zmíněnému konfliktu architektů, přičemž původní návrh von Gerkana by výrazně negativně zasahoval do rozpočtu i termínu dokončení celé stavby, která musela být bezpodmínečně dokončena do zahájení fotbalového mistrovství. Ke slavnostnímu otevření došlo již 26. června během monstrózní akce obohacené o několik koncertů a dalších kulturních show. Evropská železnice tak dostala svůj další unikát v podobě pětipodlažního nádraží. Regionální doprava spolu s obchody a administrativním centrem zabrala nadzemní etáž, ale to hlavní se nachází pod povrchem. V hloubce 15 metrů čeká na cestující celkem 8 kolejí a několik rozlehlých nástupišť, která denně přepraví 300 000 cestujících, přičemž každých 90 vteřin z něj vyjede další vlak.  Přímá cesta do Paříže trvá 14hodin, Zurichu 11hodin, Praha je odsud vzdálena 4 hodiny cesty a v Hamburku jste za 2 hodiny.
Naleznete zde na 80 rúznorodých obchodů, restaurací, fastfoodů na celkové ploše 15 000 m². Třikrát větší plochu pak zabírá administrativní část v horních patrech.
Megalomanský projekt, který je nejen funkčním, ale i designovým prvkem města se nachází zhruba 10 minut chůze od slavné vládní budovy Reichstagu, odkud lze přes Brandenburskou bránu pokračovat po třídě Unter den Linden až do srdce bývalého východního města k věži Fernsehturm, odkud je to již kousek na Alexanderplatz. Netrvá to sem více jak půl hodiny.
I jinak působivé nádraží si vysloužilo mnoho kritiky ze strany starousedlíků, kteří by raději uvítali opravu některých chátrajících památek a především zbylých zastávek, mezi něž patří především nechvalně známá ZOO Garten, dějiště slavné knihy o berlínských narkomanech. Je pravda, že investice více jak 700 milionů Eur za pouhou přestupní zastávku možná zbytečná, ale nádraží vždy patřilo k podstatě významného města, kterým Berlín bezesporu je, i když se v mnohých jeho částech doslova zastavil čas…
 
Text: Jan Chaloupka
Foto: Daniel Schwen,č.2, Times a Jan Chaloupka 


Diskuze u článku (0)

Vložit nový příspěvek


Souvisejicí články

Víte, že? Nej železniční tunely
Publikováno: 3.10.2010
České země mají mnohá NEJ a jedním z nich je železniční síť, která se svou hustotou pokrytí řadí k nejvyspělejším na světě. V každé druhé vesnici najdete nádraží a zahlédnout projíždějící motorák v krajině, také patří ke kouzelným okamžikům výletu.

Víte, že? Nejrychlejší vlak světa
Publikováno: 23.1.2011
I v novém roce Vás bude provázet náš pravidelný seriál o zajímavostech, kuriozitách a pozoruhodných místech, a to nejen České republiky či Slovenska. Náš zájem bude, počínaje dnešním dnem, sahat i za hranice naší republiky, přičemž se Vám pokusíme přinášet opravdu zajímavé informace o místech, která si pro svou jedinečnost tento zájem bezesporu zaslouží.

Víte, že? Nejošklivější stavby světa
Publikováno: 20.2.2011
Doposavad se naše články o unikátních místech světa věnovaly především nějak uchvacujícím či jinak fascinujícím lokalitám, stavbám či technickým unikátům. Samozřejmě, milovníci přírody asi neocení mohutnost důlních strojů, stejně tak technokratům příliš neřekne kouzlo deštného pralesa, ale i tak jsme se vždy zabývali něčím úchvatným.

Víte, že? Největší parní lokomotiva světa
Publikováno: 3.4.2011
V posledních setkáních jsme se věnovali především zajímavým místům, architektuře a životnímu stylu a nyní je tedy čas zabrousit opět do vod techniky a dopravy. Naším dnešním tématem bude největší a nejdelší parní lokomotiva, která kdy po světě jezdila.

Víte, že? Nejvyšší vodopád světa
Publikováno: 1.5.2011
Vodopády jsou často fascinujícím divem přírody i přes to, že se jedná o zcela přirozený jev pouhé padající vody. Je v tom něco elektrizujícího, když se masy vody s každou vteřinou za zlověstného hučení přesunují o desítky ba stovky metrů do kaňonů, strží a propastí. A my se dnes vydáme za tím úplně NEJvyšším! Víte, že nejvyšší vodopád světa byl objeven až v roce 1935?

ČR: České dráhy posílí cyklovaky
Publikováno: 16.4.2016
Více než 6 a půl tisíce vlaků, ve kterých mohou cyklisté přepravit svá jízdní kola, vypravují letos České dráhy. Skoro v 6 000 vlacích je možné kola přepravit zjednodušeným způsobem jako spoluzavazadlo a ve více než 700 spojích mají cestující k dispozici úschovu během cesty.

Lokace:

Česká republika
Kalendář akcí:

Partneři:

I díky vám jsme získali certifikát:

Dôveryhodná firma 2017

 

Průvodce:

Fotosoutěž:

Příroda – mezi snem a skutečností

1. 11. – 31. 12. 2019
1. cena:
Kniha Nejkrásnější výlety lanovkou z nabídky cestovatelských knih Knižního klubu + bonus
2. cena:
Kniha tipů na výlety Nejkrásnější výlety lodí + bonus
1. cena redakce:
Prodloužený víkend pro dva s polopenzí v Hotelu Aktiv*** na Lipně! + bonus
2. cena redakce:
Centrum digitálních služeb MINO zhotoví výherci kalendář formátu A3 z vlastních fotografií + bonus

Aktuální stavy řek:

Aktuální informace o stavu vody na českých řekách můžete sledovat ZDE

Aktuality:

12.11.2019
Oslavy svátku svatého Martina jsou spojovány s příchodem zimy a dnes také s hody, na kterých nesmí chybět svatomartinská pečená husa a mladé víno. Oslavy se konají na mnoha místech republiky, v Klimkovicích například v sobotu 16. listopadu začínají v 11.11 před zámkem.
11.11.2019
Vánoce jsou časem milých překvapení a malých zázraků. Krásné chvíle s rodinou a tu pravou sváteční atmosféru si můžete vychutnat i v malebném zámeckém komplexu Schloss Hof, který má právě v tento čas neopakovatelné kouzlo.
10.11.2019
Slovenské národní muzeum – Historické muzeum připravuje od 15. listopadu vzpomínkovou výstavu k 30. výročí sametové revoluce, která přiblíží návštěvníkům pohled na svobodu v kontextu dějin.
Archiv aktualit

Důležité informace:

Informace a upozornění před cestovaním do zahraničí najdete ZDE.

Každý týden na facebooku nová soutěž o knižní ceny! Přidejte se a
soutěžte!

Destinace Měsíce - MALTA a MONAKO:

Nejčtenější články:

Mobilní aplikace:

aplikácia Infoglobe

stiahnuť zadarmo pre Androidstiahnuť zadarmo pre iPhone

 

 

Interaktivní katalogy:

dnes:úterý 12. 11. 2019
svátek:Benedikt
dnes:
úterý 12.11.
4 °C
zítra:
středa 13.11.
2 °C