www.infoglobe.cz » Černobílá fotografie V. Papír, vývojka a ustalovač

Černobílá fotografie V. Papír, vývojka a ustalovač

Publikováno: 21.9.2010
Ačkoliv jsme v první části hovořili alespoň rámcově o vhodném fotoaparátu, zvětšováku, expozimetru apod., zcela jsme přešli bližší zmínky o tak důležitých záležitostech, jako jsou zvětšovací papíry, vývojky a ustalovače. Téma našeho posledního černobílého setkání je tedy jasné!

Pokud jde o výběr vývojky a ustalovače, při zvětšování vašich černobílých snímků, nepředpokládáme, že si je budete doma míchat z nakoupených chemikálií, i když v různých příručkách (např. v půlstoletí staré, ale po této stránce velmi podrobné Kulhánkově Černobílé fotografii) byste našli řadu nejrůznějších receptur. Dnes patrně zajdete do obchodu a koupíte jakoukoliv normální vývojku pro černobílé snímky, a stejně tomu bude s ustalovačem. Když je správně zředíte a rozpustíte, nemůžete udělat chybu. Je ovšem dobře si pamatovat, že vývojka by v temné komoře měla mít „pokojovou“ teplotu, příliš teplá pracuje moc došeda, studená až nadmíru kontrastně.

Co o vývojce a ustalovači říká encyklopedie:

Vývojka je vodní roztok chemických sloučenin, sloužící ke zviditelnění latentního obrazu, zaznamenaného na světlocitlivou vrstvu fotografických desek, filmů a papírů. Chemicky vývojka zajišťuje redukci bezbarvých halogenidů stříbra na viditelný černý kov. Po použití vývojky obvykle musí následovat přerušení procesu vyvolávání přerušovací lázní a vymytí zbylých stříbrných solí ustalovačem.

Ustalovač je ve fotografické chemii vodný roztok chemických látek, sloužící k fixaci latentního obrazu, zviditelněného vývojkou. Použitý ustalovač se liší podle fotografického procesu, případně i jeho fáze, a požadovaného efektu (například barevného tónu). Některé méně běžné procesy pracují i bez speciálního ustalovače.

Principem ustalovače je rozpuštění a odstranění (absorbování) látek, které by na výsledném produktu mohly způsobit pokračování procesů vyvolání (obvykle tmavnutí vrstvy) v místech, kde to není žádoucí.

 Pro obě látky platí ceny od 50-120 Kč dle objemu 1-5 litrů

 

Trochu složitější je to s papíry...

V zásadě si můžete vybrat mezi třemi tzv. gradacemi, a to papíry tvrdé (kontrastní), normální a měkké. Měkké téměř či skoro jistě nebudete potřebovat a tvrdé papíry sice dají lépe vyniknout rozdílům tmavosti – ale někdy, hlavně u portrétů, až příliš. Takže stíny se slijí do černé a světlé části vybělí. Nejprostší rada je jednoduchá: kupte si malé balení formátu kontrastních a normálních, vyzkoušejte si je na týchž negativech (samozřejmě při shodné expozici), a pak se rozhodněte. Protože ovšem každý snímek je námětově jiný a také budete chtít získat jiný vizuální efekt, v podstatě byste měli mít doma oba tyto druhy.

Musíte sami zvážit, jestli chcete fotografie lesklé nebo s matným, případně velvetovým či rastrovaným povrchem. Leštění zvětšenin na elektrických leštičkách byla vždycky úmorná a monotónní práce, leštící buben doma určitě mít nebudete, to je záležitost profesionálních provozoven. Dnes se však prodávají i lesklé papíry, které se leštit nemusejí, což je výhoda, kterou by nám předci záviděli.

Důležité také je, zda chcete mít obraz na tenkém papíru (takové tlouštky, jakou mají snímky z minilabu), nebo na kartonu. U černobílé fotografie formátu alespoň 13.18 cm je karton určitě lepší, pokud si je nehodláte lepit do alba. Lesklý povrch by patrně měl končit také u tohoto formátu, větší obrazy, počínaje 18.24 cm, jsou působivější matné nebo s velvetovým povrchem. Ale možná přijdete na chuť rastru. Působí velmi efektně a má příjemnou strukturu. Pravda ovšem je, že nelesklé povrchy bývají trochu tlumenější, proto je u nich většinou vhodnější tvrdý papír, jinak mají odstíny šedě sklon dosti splývat, zejména když sám námět není příliš kontrastní.

Ještě několik drobností k vyvolávání.

V zásadě by mělo jít vždy o ryze chemické působení vývojky na latentní obraz, který jste získali ze zvětšováku. Jakékoliv pomocné zásahy jsou čistě nouzové, ale někdy se bez nich nemůžeme obejít.

Nejznámější z nich je horký dech. Stane se vám, že u příliš kontrastního snímku nějaké světlé místo, obvykle část obličeje, zůstává neprokreslené, ačkoliv jinak má obraz odstínění podle vašeho přání. Pak stačí mírně na tuto partii dýchat, vývojka se tím zahřeje a pracuje měkčeji. Horký dech však nesmíte přehánět a už trochu sadismem zavání tření takovéto plošky teplým prstem. V temné komoře vás to možná uspokojí, protože dojdete k žádoucímu efektu. Po vyprání a usušení obvykle zjistíte k vlastní zlosti, že tyhle části šeredně zežloutly a snímek je na vyhození.

Mezi nejklasičtější materiály patří produkty značky FOMA, zde mužete navštívit eshop této legendární značky.

Když už máte obrazy usušené nebo vyleštěné, hlavně u větších formátů se obtížně získává, aby byly rovné. Žehlička věru není nástroj, s nímž byste to měli řešit – jediný vhodný způsob je vylisovat snímky v  náležitě velkých a zatížených  knihách, kde si mohou pobýt i několik dnů. Knihu formátu 30 krát 40 cm budete ale hledat těžko, dokonale suchou fotografii můžete vložit mezi dvě skleněné desky a zatížit. Obvyklá rada rovnat snímky „přetahováním“ přes roh je výtečná, má jedinou slabinku. Polovinu svých obrazů potrháte nebo na nich naděláte záhyby, jež se dají odstranit jen novým namočením, sušením a lisováním.

Téma dosti sporné (vlastně nesporné) je tzv. retušování. Ateliéry našich pradědečků se bez retuše neobešly, retuš odstraňovala vrásky portrétů a zdůrazňovala přechody linií. Dnes na ni zcela zapomeňte – speciální (či obyčejnou měkčí) tužkou můžete pouze zakrýt např. nepatrné stopy prachu nebo nějakou drobnou světlou čárečku vzniklou, ani dobře nevíme jak.  

foto :T.P.

Je na vás, zda se rozhodnete pro obrazy s bílým okrajem nebo bez něj. Pro snímky do formátu 13.18 cm je úzký bílý okraj, který vám vytvořil rámeček pod zvětšovákem a který zpřesníte ořezáčkou, přinejmenším praktický, fotografie se tak nepoškodí. U větších formátů okraj ruší blízkost obrazu grafice a má smysl jen tehdy, je-li součástí vašeho výtvarného záměru. Např. tehdy, jestliže je nesymetrický, pouze dole či u levého nebo pravého okraje, nebo pokud je natolik velký (alespoň 3 až 4 cm), aby zcela záměrně a programově dával vyniknout jedinečnosti záběru. Běžně však větší formát působí téměř vždy lépe bez oříznutí, zejména budete-i své ukázkové snímky skladovat v deskách jako grafické listy.

U formátů vycházejících ze standardního poměru výšky a šířky 30.40 cm lze v každém případě doporučit to druhé. Ona to totiž opravdu grafika je, část „graf“ není ve slově „fotografie“ náhodou. Vaše černobílé obrazy se navíc i tímto způsobem budou odlišovat od produkce minilabů, zaznamenávající dovolenou v Chorvatsku nebo na Kanárských ostrovech a od dokumentace, jak Anička roste a jak bravurně si Pepíček počíná s koloběžkou.

Že nejlepší z nejlepších a vám osobně nejbližší z nejbližších můžete dát zapaspartovat s úzkou, nenápadnou lištou nebo uchytit na podložku s kovovými jezdci a použít na zeď svého bytu, není asi třeba dodávat.

Tady už zcela platí, co jsme zde řekli na začátku:

černobílá fotografie je výpovědí o vašich pocitech, prožitcích, vztahu k tomu, na co jste zamířili přístroj...   

 

připravil: Jan Chaloupka

úryvky z encyklopedie wikipedia.cz

foto: Tereza Překlasová

ilustrace: wikipedia.com

 



Diskuze u článku (0)

Vložit nový příspěvek


Souvisejicí články

Zoner Photo Studio: Konec nekonečnému procházení složek – jak rychle najít konkrétní fotografii
Publikováno: 2.11.2015
Zimní období zlehka ukrajuje z možností k pořízení dobrých fotografií. Ačkoliv námětů je víc než dost, není dostatek toho, co je při fotografování často to nejdůležitější – světlo. Proto je zimní období dobré třeba k tomu, abyste se vrátili k možná zapomenutým fotografiím z léta nebo podzimu a konečně je protřídili a vybrali ty nejlepší snímky.

Zoner Photo Studio: nejlepší způsoby, jak se podělit o fotky ze svých cest
Publikováno: 28.11.2016
Málokdo fotí na svých cestách jen proto, aby si uchoval barvité vzpomínky. Ať už vám fotky pomohou při vyprávění svých zážitků, nebo se s nimi chcete jen pochlubit svým přátelům, existuje spousta možností, jak to udělat.

Lokace:

Česká republika
Kalendář akcí:

Partner:

Vyžaduje Adobe Flash Player

Partneři:

 

Průvodce:

Fotosoutěž:

Zámecké sny

1. 11. – 31. 12. 2016
1. cena:
Za strašidly na hrady a zámky 2, kniha tipů na výlety pro ty, co se rádi bojí z internetového knihkupectví bux.cz
2. cena:
Nejkrásnější výlety do podzemí, kniha výletních tipů pro milovníky jeskyní z internetového knihkupectví bux.cz
1. cena redakce:
Voucher na jednu noc v apartmánu DELUXE zámku Světlá nad Sázavou!
2. cena redakce:
Roční licence českého fotografického programu Zoner Photo Studio X v krabicovém balení s 8GB flash diskem a praktickou příručkou v hodnotě 1537 Kč
3. cena redakce:
Praktický stojan na tablet nebo knihu od firmy Ezop reklamní agentura s.r.o.

Aktuality:

11.12.2016
I krajské město Žilina nabízí svým obyvatelům a návštěvníkům tu pravou předvánoční atmosféru na vánočních trzích na Mariánském náměstí a na náměstí Andreje Hlinky, a to až do 23. prosince.
10.12.2016
Cestovní kancelář Blue Style, která patří mezi TOP 3 cestovní kanceláře v České republice specializující se na letecké dovolené, se letos zařadila mezi „ČESKÝCH 100 NEJLEPŠÍCH“.
9.12.2016
Také letos se mohou návštěvníci Vysokých Tater těšit na zamrzlé království v podobě Tatranského ledového dómu, který je široké veřejnosti přístupný po celou zimu.
Archiv aktualit

Důležité informace:

Informace a upozornění před cestovaním do zahraničí najdete ZDE.

Každý týden na facebooku nová soutěž o knižní ceny! Přidejte se a
soutěžte!

Krajina mesiaca - RUMUNSKO:

Nejčtenější články:

Interaktivní katalogy:

dnes:neděle 11. 12. 2016
svátek:Dana
dnes:
neděle 11.12.
7 °C
zítra:
pondělí 12.12.
4 °C