www.infoglobe.cz » Severní Makedonie VI.: Národní park Galicica - 2. část

Severní Makedonie VI.: Národní park Galicica - 2. část

Publikováno: 4.12.2023
Když jsem se drápala na kopce pohoří Galicica poprvé, byl mým původním cílem protestantský kostelík v horské vesnici Konjsko. K němu jsem se tenkrát nedostala, ale nemusela jsem litovat. Vydali jsme se k němu totiž jiné odpoledne společně s kamarádem, pod jehož vedením jsme jej nalezli a mohli si ho prohlédnout.

Dovnitř jsme se ale bohužel nedostali, protože kostel nebyl otevřený. Po cestě zpět jsme potkali pasáka koz a starou babičku. S oběma jsme prohodili pár česko-slovensko-makedonských (kamarád je Slovák) slov. Oba se na nás usmívali a byli neskutečně přívětiví. Myslím, že přátelství je vlastnost snad skoro všech Makedonců.

kostelík

Další den jsme se rozhodli opět vystoupat do hor. Tentokrát jsme museli stopem popojet kus od našeho hotelu. Stopli jsme skupinku dělníků a ti nás odvezli pod vesnici Elšani, která byla výchozím místem pro náš výlet. Ve vesnici byl také kostel. Byl hezčí, než který jsme viděli předchozí den v Konjsku.

Národní park Galicica - pohled na vesnici

Přivítal nás u něj zahradník, který se nám ihned začal věnovat. Dovnitř nás ale pustit nemohl, neměl totiž klíč. Říkal, že musíme přijít jiný den, když se konají bohoslužby. U kostela byl stylový hřbitov s výhledem na jezero. Takto umístěný hřbitov navozoval klidnou atmosféru. Zůstala jsem chvíli mezi hroby, prohlížela si kříže a fotky zesnulých a představovala si jejich osudy.

hřbitov

Ve vesnici jsme kromě kostela se hřbitovem navštívili malou prodejnu potravin. Kamarád si tam chtěl koupit krém na opalování, bohužel však nepochodil. Vodu, další nezbytnou potřebu, na krámě ale měli, a tak jsme si koupili alespoň ji. Prodavač se na nás pokoušel mluvit lámanou němčinou. Je vidět, na jakou národnost turistů jsou zde zvyklí.

Národní park Galicica

Poté, co jsme vyrazili z vesnice, čekalo nás zdlouhavé, ale příjemné stoupání tu lesem, tu loukou se skalnatými výstupky. Jakmile jsme jednou vyšli z lesa, byli bychom očekávali, že přecházíme jeho hranici ve vysoké nadmořské výšce a bude nás už čekat jen holá horská planina. Bylo to ale jinak, lesy se střídaly s bezlesím pro nás poměrně nelogicky. Po určité době jsme ale přeci jen z lesa vyšli nadobro a tady nás už obklopovala jenom nekonečná krása hor, skal a jezer Ochridského na jedné a Prespanského na druhé straně. V některých sníženinách se ještě držel sníh.

Vyšli jsme na několik vrcholků s kótou něco málo pod dva tisíce metrů a nechali jsme příjemný vítr, aby si s námi pohrával. Když jsme se nasytili pohledem na horstvo i obě jezera, které odděluje, počali jsme sestupovat do sedla pod horou Magaro, která je v pohoří druhou nejvyšší. Tato hora byla původně naším cílem pro tento den, když jsme ale klesali k sedlu, začala nás přecházet morálka na další výstup. Když jsme pak do sedla dorazili, vyprchala již docela a my se rozhodli k návratu dolů.

Vyšli jsme tedy po asfaltové silnici, která tudy vede, s vidinou nepříjemného a zdlouhavého sestupu. Hned na začátku cesty jsme potkali muže, nesoucího nějaké byliny. Začali jsme si představovat, že je to majitel auta, zaparkovaného v sedle a že až za chvíli pojede dolů, vezme nás s sebou. Jaká byla naše radost, když se tak doopravdy stalo. Nejel sice až úplně k jezeru, jeho odvoz nám ale velmi pomohl a další stopnuté auto na sebe nenechalo příliš dlouho čekat. Zanedlouho jsem již seděla v kufru automobilu, jehož majitel se bavil s mým kamarádem, sedícím vpředu vedle něj, o makedonské politice.

Národní park Galicica

Odvezl nás až k jezeru, do města Peštani, kde jsme museli na další stop čekat o něco déle. Nakonec jsme se ale dočkali a byli opět dovezeni až k našemu hotelu. Když jsem se večer podívala do zrcadla na svůj zarudlý obličej, připomněla jsem si, jak je důležité si do hor s sebou brát opalovací krém.

GPS: 40°56'00.4"N 20°49'13.5"E

Text a foto: Kristýna Bartůňková

Severní Makedonie I. – Obecné informace a dojmy
Publikováno: 30.10.2023
Do Severní Makedonie mě na týden zavedla pracovní cesta, což ale nepřekáželo tomu, abych si alespoň část této báječné země, pokud možno, co nejlépe prohlédla a poznala. Pokud bych měla shrnout dojmy, které ve mně Severní Makedonie zanechala, musela bych vzpomenout překrásnou přírodu, tedy nádherné hory, krasový reliéf a velká tektonická jezera, která mohou svou krásou v klidu konkurovat kdejakému moři.

Severní Makedonie VII.: Svatý Naum a výlet do Albánie
Publikováno: 11.12.2023
Vřele doporučované místo, které jsem nesměla při své návštěvě oblasti Ochridského jezera v Severní Makedonii opomenout, leží 28 km jižně od Ochridu, v blízkosti hranic Severní Makedonie s Albánií. Je to klášter svatého Nauma, jednoho z významných následovníků a spolupracovníků Cyrila a Metoděje.

Severní Makedonie V.: Národní park Galicica - 1. část
Publikováno: 27.11.2023
Když jsem jela do Severní Makedonie, chtěla jsem za každou cenu navštívit hory, o jejichž kráse jsem toho již mnoho slyšela. Časový prostor jsem měla pouze pro výšlap do kopců, jež se tyčí přímo nad Ochridským jezerem. Jedná se o pohoří Galicica, ve kterém byl v roce 1958 vyhlášený stejnojmenný národní park. Hory se vypínají až do výšky okolo dvou tisíc metrů.

Severní Makedonie II.: Skopje – hlavní město
Publikováno: 6.11.2023
První, co jsem ze severo makedonského hlavního města Skopje viděla, opomenu-li letiště, bylo jedno velké staveniště. Všude kolem řeky Vardar, jež se valila městem poměrně rázně, ležely betonové bloky, kovové pláty, dráty a další haraburdí. Téměř všechny budovy v okolí, kam jen moje oči dohlédly, byly pod lešením. Mosty rozbité, neprůjezdné.

Severní Makedonie III.: Ochridské jezero
Publikováno: 13.11.2023
Celý jeden týden jsem strávila v hotelu Metropol, jenž leží na březích Ochridského jezera. Každý večer se mi rozplývalo srdce nad tím nejkouzelnějším rudým západem slunce, jaký jsem v životě viděla. Sedm dní jsem pozorovala, jak se střídá klidná jezerní hladina s rozbouřeným vlněním, které způsobovaly větry, padající na jezero z albánských hor na protější straně.

Severní Makedonie IV.: město Ochrid
Publikováno: 20.11.2023
Na severovýchodním břehu Ochridského jezera leží město s odpočinkovou, skoro pohádkovou atmosférou. Nachází se v něm nespočet památek dávné i docela blízké minulosti. Nad městem se tyčí vápencové pohoří Galicica s červenou půdou terra rosa a krasovým reliéfem.

Severní Makedonie, Skopje – kulturní hranice mezi Evropou a Asií
Publikováno: 23.10.2023
Severní Makedonie asi není zrovna destinací, kam by se mnoho cestovatelů hrnulo, ale myslím, že by mělo. Je to nádherná země s krásnou přírodou. Lidé jsou tu velmi přívětiví, milí, snaží se turistům pomoci i přes jazykovou bariéru. Navíc Severní Makedonie je pro Čechy finančně dostupná a vše je tu pro nás relativně levné. Tak co, vyrazíte do Severní Makedonie i vy? Je totiž ideální čas začít plánovat.

21.9.2023
Takovýto dokumentární film zatím nemá žádná řeka na světě. Jenom náš Hron! Legendami opředený vrchol Královy hole, tam začíná příběh, který se bude rozprostírat na dlouhých několika sto kilometrech. V jejich útrobách se nachází horská voda, která si hledá cestu, aby mohla dávat život dolinám. Přesně těmito slovy vás uvítá nově vzniklý film světového charakteru.