www.infoglobe.cz » Peru: Leymebamba a Cajamarca

Peru: Leymebamba a Cajamarca

Publikováno: 8.3.2024
Cajamarca se proslavila jako místo, které znamenalo konec pro mocnou inckou říši. Poslední incký vůdce Atahualpa zde byl poražen Franciscem Pizzarem a později popraven na hlavním náměstí.

Před Cajamarcou nás čeká ještě jedna zastávka, která však není úplně dobrovolná. Cestou se totiž dostáváme do Leymebamby a zjišťujeme, že se tam kousek za městem nachází muzeum s mumiemi, které by bylo škoda nenavštívit. A protože máme hodně času, zaplatíme vstupné a jdeme se na ty mumie podívat.

Leymebamba

Muzeum bylo otevřeno v roce 2000 a čítá přes 200 mumií, které byly objeveny u jezera Laguna de los Cóndores v roce 1996. Po zveřejnění této informace začalo k laguně jezdit spoustu lidí, kteří ostatky ničili, takže bylo potřeba jednat rychle. Mumie se všemi artefakty byly převezeny právě do Leymebamby.

mumie

Po návštěvě muzea zkoušíme stopovat do Cajamarcy. Je to necelých 300 kilometrů, tak si myslíme, že to nemůže být takový problém. Bohužel je. Vracíme se tedy zpátky do centra Leymebamby, abychom zjistili, zda jede alespoň nějaký autobus. Údajně jede jen noční autobus a pak by měl jet ráno v 8.30. Místní prodejce nám chce prodat lístek, ale řekneme mu, že až ráno. Nechce se nám platit dopředu, když nevíme, zda opravdu pojede. Zjišťujeme, že místní nejsou zrovna dvakrát přátelští a ochotní už vůbec ne. V televizi zrovna dávají fotbal, a tak už se nikomu ani nechce chystat jídlo a vůbec nám něco prodat. Navíc najdeme poslední volný hotel, nejdražší. A tak si říkáme, že Leymebamba nebude asi naším nejoblíbenějším místem. A že je to pravda, zjistíme hned ráno. Od osmi hodin čekáme na bus, když přijde pán, který nám chtěl předchozí den prodat lístek. „Kam chcete jet?“ Ptá se nás. „Do Cajamarcy přece, autobus má jet v půl deváté.“ „Ale ten už dávno jel! Dneska už nic nejede,“ odpovídá nám. Tak tohle už je na nás moc. Informace, které by byly aspoň trochu přesné, tu hned tak nezískáte.

Cajamarca

Koupíme si tedy lístek na noční autobus, což už jsme měli udělat včera. Do Cajamarcy se dostáváme brzo ráno a vydáváme se hledat hotel. Sprcha, snídaně a spánek. Pak vyrážíme prozkoumat krásné, i když velké a hlučné koloniální město.

Iglesia San Francisco    Catedral de Cajamarca

Jedinou inckou stavbou, která se ve městě dochovala, je El Cuarto del Rescate, kde byl vězněn Atahualpa předtím, než byl popraven. Ke vstupnému dostáváme lístek, kterýCerro Santa Apolonia platí také do Iglesia de Belén, Museo Arqueológico, Museo Etnográfico y Museo Médico. Tak si prohlédneme všechny výstavy a budovy, další mumie a procházíme město dál. Na hlavním náměstí Plaza de Armas se nachází Catedral de Cajamarca, která se stala katedrálou v roce 1682, a to na základě královské vyhlášky z roku 1665, která nařídila zřízení farnosti Španělům. Kromě katedrály nás na hlavním náměstí pobaví místní hlídač, který ho obíhá a píská píšťalkou na lidi, kteří si chtějí odpočinout nebo posedět na trávníku. Ten je tady udržován a je zakázáno na něj vůbec vstoupit, natož si tu chvilku odpočinout! Kostel Iglesia San Francisco byl postaven částečně i z kamenů hory Cerro Santa Apolonia v roce 1699 a v roce 1952 byly pod hlavním oltářem nalezeny katakomby, ve kterých ležely ostatky mnoha členů řádu františkánského a příslušníků domorodé šlechty. Cerro Santa Apolonia, dříve nazývána kečuánsky „Rumi Tiana“ (kamenné křeslo), je strategickým místem, odkud je možné vidět celé město. Na vrcholu hory jsou krom dvou kamenných křesel také zahrady s předkolumbovskými rytinami. Odsud je to taková příjemná tečka za procházkou koloniální Cajamarcou.

Cerro Santa Apolonia   Cerro Santa Apolonia   Cuarto del Rescate

GPS: (Cajamarca) 7°09'30.9"S 78°31'03.4"W

Text a foto: Tomáš Novák

Peru: Chachapoyas, Nuevo Tingo a Kuélap
Publikováno: 1.3.2024
Město Chachapoyas je považováno za neobjevený ráj. Nachází se v regionu Amazonas a turisté zde mohou objevovat krásnou přírodu, různá mikroklima, koloniální město nebo starobylé rozvaliny Kuélap, nacházející se mezi Andami a džunglí.

Peru: město věčného jara Trujillo a okolní archeologická naleziště
Publikováno: 15.3.2024
Město Trujillo se nachází v pouštní oblasti v blízkosti Tichého oceánu, bylo založeno v roce 1534 a také dobře opevněno, aby odolalo útokům pirátů. A dokonce prý bylo v době nezávislosti Peru i jeho prozatímním hlavním městem.

Peru: Cotahuasi – prý nejhlubší kaňon světa
Publikováno: 17.3.2022
V Peru jsme se rozhodovali, zda navštívíme kaňon Colca nebo Cotahuasi. Podle některých měření je Cotahuasi hlubší, podle jiných zase vítězí Colca. Možná je to jen soutěžení o to, kam nalákat více turistů. Oba kaňony dosahují hloubky kolem 3 500 metrů a jejich řeky si razí cestu andskými vrcholy s nadmořskou výškou až 6 000 metrů a končí v Tichém oceánu. A v obou kaňonech lze spatřit vzácné kondory andské.

Peru - můj splněný sen I.
Publikováno: 10.11.2010
Jižní Amerika mě vždycky táhla k sobě jako magnet. Byla ale pro mě, studentku s ne příliš velkými příjmy, spíše takovým prozatím nedostupným snem, odloženým do budoucna. Jednoho dne mi v práci můj kolega Vojta řekl: "Nechtěla bys jet do Jižní Ameriky… Peru, Chile nebo tak...?" a tím mi v hlavě vyhlodal díru.

Peru - můj splněný sen II.
Publikováno: 17.11.2010
Po příletu do Peru jsme se přesunuli z Limy do hor. Do Huarázu, který leží v nadmořské výšce 3091 m, jsme dorazili asi v sedm hodin ráno.

Peru - můj splněný sen III.
Publikováno: 24.11.2010
Ráno jsem si jela na nádraží autobusu pro batoh, který mi jako jediné z naší skupiny do Limy nepřiletěl. Po několika telefonátech na letiště jsme byli s KLM dohodnuti, že dneska přijede ranním autobusem.

Peru - můj splněný sen IV.
Publikováno: 1.12.2010
Jako náš první trek v Peru, v Cordilleře Blance, jsme si vybrali známý a často navštěvovaný trek údolím řeky Santa Cruz. Podle průvodce je optimální doba pochodu 4 dny a vzdálenost od počátečního do konečného bodu 50 km. My jsme si naplánovali prodloužení o jeden den výstupem do základního tábora hory Alpamayo.

Peru - můj splněný sen V.
Publikováno: 8.12.2010
Druhý den treku Santa Cruz jsme vstali v relativně časnou hodinu a zjistili, že neprší, ba naopak je pěkné, slunečné počasí. Vojta s Milanem si dokonce dopřáli koupel v ledové říčce. Cesta dál už stoupala velmi mírně, chvílemi i poklesávala, takže se nejednalo o žádný extrémně náročný pochod.

Peru
Peru coby typická jihoamerická země rozněcuje představivost jako málokteré místo na světě. Země v...