www.infoglobe.cz » Peru: město věčného jara Trujillo a okolní archeologická naleziště

Peru: město věčného jara Trujillo a okolní archeologická naleziště

Publikováno: 15.3.2024
Město Trujillo se nachází v pouštní oblasti v blízkosti Tichého oceánu, bylo založeno v roce 1534 a také dobře opevněno, aby odolalo útokům pirátů. A dokonce prý bylo v době nezávislosti Peru i jeho prozatímním hlavním městem.

Cestou z Cajamarcy se krajina postupně změní, až vidíme jen písek. Okolní pouště nás dost překvapí. Vůbec jsme netušili, že je zde taková vyschlá pouštní oblast.

Trujillo

Trujillo je možností, jak skloubit koloniální město i pozůstatky starobylých kultur. První stopy minulosti města sahají více než deset tisíc let zpátky. Základ pro rozvoj kulturní tradice severního pobřeží zde položily civilizace jako Cupisnique, Salinar nebo Viru. V 1.–7. století zde vládla kultura Mochica, která pro Peru znamenala zrod státní organizace. Ve 12. století byla stejná oblast kolébkou kultury Chimú, ti vybudovali město Chan Chan, z nějž poté expandovali podél pobřeží. Několik let po příchodu Španělů bylo založeno město Trujillo a Martin de Estete navrhnul centrum města tak, že jeho bloky připomínají šachovnici. Hlavní náměstí Plaza de Armas bylo nakresleno jako čtverec a také jako střed města. Vévodí mu katedrála z roku 1666, jenž uchovává cenná umělecká díla. Kromě pár dalších kostelů a pěkných uliček je pro nás Trujillo spíše větší a hlučnější město. Peruánští řidiči jsou navíc asi nejhorší řidiči, které jsme kdy viděli, a také děsně hluční, protože neustále troubí. Takže když večer usínáme na hotelu, slyšíme pořád troubení aut.

Plaza de Armas

Kromě města stojí za návštěvu i 13 km vzdálená vesnice Huanchaco. Podle legendy se tady před 800 lety vylodil princ Tacaynamo s doprovodem a založil první dynastii Chimú. Rybáři zde v severním Peru už od předkolumbovské doby stále používají tradiční vory „caballitos de totora”. Avšak dneska jsou místní pláže spíš jen oblíbenou destinací pro surfaře. Na nás je voda moc studená.

caballitos de totora

Také se vydáváme na hlavní atrakci téhle oblasti – starobylé rozvaliny. Necháme se dovézt autobusem k cestě a kus šlapeme pěšky. Je to úplně vyprahlá krajina, přemýšlíme, jak tady vůbec mohlo nějaké město existovat. Potkáváme běžícího psa naháče, kteří zde žijí. Už cestou k památce si všímáme zbytků ruin domů a jen přemýšlíme, jak obrovská oblast zde byla asi dříve osídlena a jak obrovská oblast zůstala doposud neprobádána. Chan Chan je největším předkolumbovským městem v celé Americe. Bylo vybudováno kolem roku 1300 a je také největším městem z nepálených cihel na světě. V tomto hlavním městě chimúské říše žilo podle odhadů v době největšího rozkvětu až 60 tisíc obyvatel v nejrůznějších stavbách. Náměstí, domy, ulice, pyramidové chrámy a další stavby jsou také zdobeny geometrickými obrazci, stylizovanými zoomorfními a mytologickými bytostmi. Procházka tímto labyrintem masivních zdí stojí rozhodně za to. Kromě návštěvy Chan Chanu je v rámci kombinované vstupenky i návštěva dvou menších chrámů v okolí – Huaca Esmeralda a Huaca Arco Iris.

místní naháč   Chan Chan

cesta k Chan Chanu   Chan Chan

Další ruiny, které jsme si nenechali ujít, byly Las Huacas del Sol y de la Luna. Tyto chrámy jsou připisovány mochické kultuře a jsou dokonce o 700 let starší než Chan Chan. Stavba Huaca del Sol fungovala jako politické a administrativní centrum a Huaca de la Luna jako obřadní centrum. Mezi nimi je městská oblast skládající se z domů, velkých tříd a náměstí. Tyto stavby potvrzují vysokou politickou, náboženskou, hospodářskou a sociální organizaci kultury Moche. Na stavbu Huaca del Sol bylo dokonce použito na 140 milionů nepálených cihel, i když dnes připomíná spíše hromadu písku. Pro návštěvníky byla ale zavřená, protože tam probíhaly archeologické práce. Stavba Huaca de la Luna připomíná také jen hliněný kopec, je však možné ji projít s průvodcem, to aby nedocházelo k ničení památky. Stěny jsou pokryté barevnými vlysy, které jsou krásně zachovalé a archeologové stále objevují nové vrstvy.

Huaca de la Luna   Huaca de la Luna

Mochická a chimúská kultura zanechaly v oblasti Trujilla tyto archeologické skvosty, další bádání však stále probíhá a každý rok dochází k objevení nových nalezišť.

GPS: 8°06'41.0"S 79°01'40.5"W

Text a foto: Tomáš Novák

Peru: Chachapoyas, Nuevo Tingo a Kuélap
Publikováno: 1.3.2024
Město Chachapoyas je považováno za neobjevený ráj. Nachází se v regionu Amazonas a turisté zde mohou objevovat krásnou přírodu, různá mikroklima, koloniální město nebo starobylé rozvaliny Kuélap, nacházející se mezi Andami a džunglí.

Peru: Leymebamba a Cajamarca
Publikováno: 8.3.2024
Cajamarca se proslavila jako místo, které znamenalo konec pro mocnou inckou říši. Poslední incký vůdce Atahualpa zde byl poražen Franciscem Pizzarem a později popraven na hlavním náměstí.

Peru: Cotahuasi – prý nejhlubší kaňon světa
Publikováno: 17.3.2022
V Peru jsme se rozhodovali, zda navštívíme kaňon Colca nebo Cotahuasi. Podle některých měření je Cotahuasi hlubší, podle jiných zase vítězí Colca. Možná je to jen soutěžení o to, kam nalákat více turistů. Oba kaňony dosahují hloubky kolem 3 500 metrů a jejich řeky si razí cestu andskými vrcholy s nadmořskou výškou až 6 000 metrů a končí v Tichém oceánu. A v obou kaňonech lze spatřit vzácné kondory andské.

Peru - můj splněný sen I.
Publikováno: 10.11.2010
Jižní Amerika mě vždycky táhla k sobě jako magnet. Byla ale pro mě, studentku s ne příliš velkými příjmy, spíše takovým prozatím nedostupným snem, odloženým do budoucna. Jednoho dne mi v práci můj kolega Vojta řekl: "Nechtěla bys jet do Jižní Ameriky… Peru, Chile nebo tak...?" a tím mi v hlavě vyhlodal díru.

Peru - můj splněný sen II.
Publikováno: 17.11.2010
Po příletu do Peru jsme se přesunuli z Limy do hor. Do Huarázu, který leží v nadmořské výšce 3091 m, jsme dorazili asi v sedm hodin ráno.

Peru - můj splněný sen III.
Publikováno: 24.11.2010
Ráno jsem si jela na nádraží autobusu pro batoh, který mi jako jediné z naší skupiny do Limy nepřiletěl. Po několika telefonátech na letiště jsme byli s KLM dohodnuti, že dneska přijede ranním autobusem.

Peru - můj splněný sen IV.
Publikováno: 1.12.2010
Jako náš první trek v Peru, v Cordilleře Blance, jsme si vybrali známý a často navštěvovaný trek údolím řeky Santa Cruz. Podle průvodce je optimální doba pochodu 4 dny a vzdálenost od počátečního do konečného bodu 50 km. My jsme si naplánovali prodloužení o jeden den výstupem do základního tábora hory Alpamayo.

Peru - můj splněný sen V.
Publikováno: 8.12.2010
Druhý den treku Santa Cruz jsme vstali v relativně časnou hodinu a zjistili, že neprší, ba naopak je pěkné, slunečné počasí. Vojta s Milanem si dokonce dopřáli koupel v ledové říčce. Cesta dál už stoupala velmi mírně, chvílemi i poklesávala, takže se nejednalo o žádný extrémně náročný pochod.

Peru
Peru coby typická jihoamerická země rozněcuje představivost jako málokteré místo na světě. Země v...