řeka Krka - Slovinsko
Vodopád Krkić u Kninu
83 km
Základní informace o řece Říční úseky Kilometráž Lokality | Služby Články Fotogalerie Videogalerie | Diskuze Vodní stavy |
Krka
Popis řeky
Tato říčka nás učaruje především svými atraktivními, snadno sjízdnými jezy. Vodácky je nejvíce zajímavý 16ti kilometrový úsek mezi vesnicí Krka a Žužemberk, s průměrným spádem 8‰.
Popis sjezdu
Začínáme pod mostem ve vesnici Krka, ale dá se dostat ještě kilometr výš. Odtud je mírná voda až k jezu, který je 30 m nad mostem. Jez je 1 met vysoký a sjíždí se vlevo. 100 m za kršským mostem je hráz z betonových zbytků starého mostu, která se dá projet vpravo. Po mírné vodě plujeme 500 m dál do jezu, vysokého 1 metr, který se dá projet středem nebo raději vpravo. Po 1.5 km plavby po mírné vodě připlujeme k mostu ve vsi Lese. O 500 m dál je 1.5 m vysoký jez (na pravém břehu pod ním je dům), který se dá sjet středem nebo vpravo a mezi dvěma balvany stojícími pod jezem. Po 150 metrech doplujeme k mostu v Marinči. Za ním je za pravou zatáčkou 2 m vysoký jez (na levé straně je starý mlýn). Sjedeme ho v místě, které je 5-6 m od levého kraje. Dál plujeme po mírné vodě 1.5 km k jezu elektrárny v Zagradcu. Jez se dá sjet kdekoliv. Za jezem je starý most (50 m výš na levém břehu je železniční zastávka).
150 m dál je další jez, vysoký 2 m, který se dá projet propustí u pravého břehu (lehčí) nebo u levého břehu. Po 100 m za zbytky starého mostu následuje zase jez ( na levé straně je starý dům), který je sjíždí propustí u levého břehu. Po necelém kilometru s několika menšími kaskádami je 2 m vysoký jez. Sjíždí se v místě 3 m od levého břehu nebo o metr víc vpravo. K dalšímu kaskádovému jezu je to asi kilometr mírné vody, během které zdoláváme menší, nejvýše 0.5 m vysoké kaskády. Na levém břehu u jezu je dům, jez se sjíždí středem. Po dalších 500 m plavby, kterou zpestřují kaskády maximálně 0.5 m výšky, připlujeme k mostu v Drašči. Za mostem jsou dvě peřeje, druhá je v místě provaleného jezu.
Plujeme 1.5 km přes několik menších spádů k následujícímu 1.5 m vysokému jezu, 100 m za jezem je starý most. Odtud kaskády přecházejí v lehčí peřeje (do WW II). Během dalšího kilometru připlujeme k mostu pod vesnicí Šmihel. Od mostu je to slabý kilometr neklidné vody, kde peřeje přejdou v menší kaskády. Potom následuje 2.5 km lehké vody s menšími kaskádami, za kterými následuje 1 m vysoký jez sjízdný vlevo od středu. Po 100 m připlujeme k jezu pod vsí Prapreče. Nad jezem vpravo je veliký starý mlýn. Vjedeme do přímého kanálu vpravo od středu. Po dvou stupních se voda trochu zmírní, tady přeplujeme několik metrů vlevo od místa v jezu, kterým zdoláme poslední, 2 m vysoký skok.
100 m dál je starý železniční most, za ním po 150 m kaskáda, jejíž levá polovina umožňuje nejsnadnější průjezd. K jezu v Žužemberku je to 150 m mírné vody. Tady je nejlepší průjezd přímo přes kaskády v pravé nebo levé polovině jezu. Nejsnadněji překonáme 4 m vysoký skok tak, že vjedeme do kanálu u železnice na pravé straně, kde je řeka usměrněná a po 10 m rychle zatočíme vlevo. Za jezem je most, pod kterým se obvykle končí. Když se voda potom uklidní, není plavba pro vodáky zajímavá. Ve Dvoru ( 4 km) je několik menších peřejí, do Soteske je to pak dalších 6 km. Snadno taky doplujeme do Novego Města (15 km), bohužel ale po hodně špinavé vodě.
Doprovod
Doprovod autem je možný po úsecích a to díky mnoha mostům, u kterých se lze dostat k řece. Řeka je sjízdná do pozdního jara a po větších deštích, kdy se hladina zvedá na několik dní. Optimální stav vody je, když betonový blok pod jezem ve vsi Krka trčí 10-15 cm z vody.