www.infoglobe.cz » Východní Slovensko, Bukovské vrchy II – putování divočinou

Východní Slovensko, Bukovské vrchy II – putování divočinou

Publikováno: 22.11.2015
Po dlouhé cestě vlakem a autobusem jsme v sobotu odpoledne konečně dorazili do nejvýchodnější vesnice Slovenska – Nové Sedlice. Protože hned po příjezdu ještě vydatně pršelo, zamířili jsme rovnou do místního penzionu Kremenec, kde se dá kromě ubytování za nevelké peníze i slušně najíst. Samozřejmě jsme také nemohli pohrdnout východoslovenským pivem Šariš, které nám však ve srovnání s českými pivy přišlo poněkud vodové.

Po dobré večeři jsme se rozhodli, že půjdeme hledat tábořiště, které by podle mapy mělo být někde za vesnicí směrem po červené turistické značce. Počasí se naštěstí trochu umoudřilo a my jsme tak mohli vyrazit z restaurace bez pláštěnek. Po chvilce pátrání jsme nakonec zjistili, že tábořiště je součástí informačního centra, které je úplně posledním domem ve vesnici. Zeptali jsme se místních dělníků, kteří zrovna centrum rekonstruovali, zda si můžeme na tábořišti rozdělat stany. Ochotně souhlasili a navíc nás ještě pozvali na grilování. Holky však byly natolik unavené, že šly spát, a tak sociální část večera jsem musel zachraňovat já.

Bukovské vrchy

Ráno jsme vše sbalili, rozloučili se a kolem půl desáté jsme vyrazili dobýt nejvyšší vrchol Bukovských vrchů – Kremenec. Z Nové Sedlice, která leží zhruba ve 450 m n. m., se prakticky stále stoupá přes Temný vršok, Stužickou rieku, Kamenistý potok až na samotný vrchol. Poslední část (asi 200 m pod vrcholem) vede po slovensko-ukrajinské hranici. To byl zároveň asi i nejtěžší úsek tohoto dne, protože závěrečné stoupání je velmi prudké a navíc se opět rozpršelo, což výstup posledních metrů značně ztěžovalo. Odměnou nám byl pohled na pomník Kremenec, který značí slovensko-polsko-ukrajinské trojmezí. Posilnili jsme se vrcholovou čokoládou, a protože na zlepšení počasí to nevypadalo, rozhodli jsme se ihned pokračovat dál směrem po červené turistické trase. Ta nás měla dovést přes Kamennú lúku, Hrúbky a Čierťaž až do sedla pod Čierťažou, kde jsme plánovali náš první nocleh v turistické útulně.

útulna

Do sedla to bylo z Kremence necelé 2 hodiny chůze a k našemu potěšení byla útulna ještě volná, a tak jsme neváhali a hned se zabydleli. Útulna se nachází na slovenské straně. Na straně Polska je otevřený altán, který se dá použít jako přístřešek, nikoliv však jako místo na spaní. Využili jsme ho při vaření. Z bezpečnostních důvodů se obecně doporučuje vařit jídlo alespoň 50–100 metrů od chaty nebo stanu. Medvědi mají výborně vyvinutý čich a vůně večeře je pro ně samozřejmě velkým lákadlem. Před spaním jsme také pověsili veškeré odpadky a jídlo pod střechu altánu. Asi to nebylo úplně ideální místo, ale jak jsme později viděli u polských turistů, kteří spali ve stanech vedle altánu, s jídlem uvnitř batohů si opravdu žádné starosti nedělali a také ve zdraví přežili.

pohled ze sedla pod Čierťažou

Noc strávená v chatě byla chladná a velmi větrná, takže jsme se moc dobře nevyspali. Naštěstí ale už nepršelo. Vyrazili jsme tedy na naši nejdelší část přechodu, která však měla vést víceméně po hřebeni s občasnými výstupy a sestupy. Po cestě se nám naskytlo několik krásných výhledů do okolí, hlavně z Jarabé skály, odkud bylo možné vidět i Novou Sedlici a vesnici Zboj. Z Jarabé skály jsme pokračovali na horu Ďurkovec, kde bylo další vyhlídkové místo, tentokrát s výhledem na všechny světové strany. V sedle pod Ďurkovcem jsme shodou okolností potkali kamaráda Milana z Čech, který se v tu dobu se svými přáteli také toulal po Bukovských vrších. Měli však namířeno do polské Wetliny, což byl jiný směr než ten náš.

pod vrcholem Kruhliakuvrch Plaša – sestup

Při velmi větrných podmínkách jsme pokračovali dále směrem na Plašu a vrchol Kruhliak, odkud jsme konečně sešli do Ruského sedla. Útulna je zde kousek stranou od turistické pěšiny a je dobře značená. Zároveň zde měla být i studánka a pramen řeky Cirochy, kde jsme plánovali doplnit vodu. K našemu zklamání byl však pramen řeky vyschlý a voda ve studánce nebyla úplně čistá, jak jsme si představovali. Po převaření se však použít dala. Tentokrát jsme byli v tábořišti sami. Protože bylo opravdu chladno, rozhodli jsme se rozdělat oheň a alespoň na chvilku se ohřát. Ještě před ulehnutím do teplých spacáků jsme pro jistotu obrátili stůl do svislé polohy do místa vchodu do chaty tak, abychom alespoň pocitově usínali odděleni od divoké zvěře běhající po okolních lesích. O tom, jak jsme náš přechod dokončili, se dozvíte opět za týden.

GPS: (Nová Sedlica) 49°02'53.6"N 22°30'56.1"E

Text a foto: Vojtěch Bližňák

SR: Nový cyklookruh Poloniny a rekonstrukce Pieninské cesty
Publikováno: 26.2.2021
Pro všechny milovníky cyklistiky máme dobré zprávy. V národním parku Poloniny vzniká více než 90kilometrový cyklookruh, jehož cílem je propojit nejvýznamnější atrakce nebo přírodní scenerie parku a podpořit tak rozvoj turismu.

Nová Sedlica: Chaloupka dědouška Večerníčka
Publikováno: 1.1.2021
Nejvýchodněji položená obec na území Slovenska – Nová Sedlica – má staronovou turistickou atrakci v podobě zrekonstruovaného lidového domu, který byl inspirací při tvorbě legendární večerníčkové znělky a animovaného pohádkového seriálu.

SR, Národní park Poloniny – nejmalebnější kout země
Publikováno: 2.9.2018
V nejvýchodnější části Slovenska, na hranicích s Polskem a Ukrajinou, se rozprostírá jedno z nejméně turisty prozkoumaných přírodních území, které bylo díky své výjimečnosti zapsáno i do seznamu světového dědictví UNESCO.

Východní Slovensko, Vihorlat II – putování divočinou
Publikováno: 13.12.2015
Následující ráno bylo opět ve znamení krásného a slunečného dne. Po sbalení všech věcí jsme vyrazili směrem vzhůru po žluté turistické značce, která nás dovedla na červenou magistrálu. Dále jsme pokračovali po zelené značce až do Polany. Odtud jsme stoupali po lesní neznačené cestě až k vrcholu Vihorlat, který měl být zlatým hřebem dnešního dne.

Východní Slovensko, Vihorlat I – putování divočinou
Publikováno: 6.12.2015
Vihorlat (chcete-li Vihorlatské vrchy) je pohoří vulkanického původu směrem na jih od Bukovských vrchů. Převážná část pohoří byla formována v období neogénu (mladší třetihory) a geomorfologický vývoj byl dokončen zhruba před 9 milióny let.

Východní Slovensko, Bukovské vrchy III – putování divočinou
Publikováno: 29.11.2015
Následujícího dne jsme se probudili do slunečného, i když poněkud chladného rána. Po zjištění, s kolika pavouky jsme strávili noc a kolik je v chatě děr, jsme se posilnili, sbalili a vyrazili na poslední část našeho přechodu Bukovských vrchů. Na tento den byl plánovaný již jen sestup po modré turistické značce přes bývalou vesnici Ruské, sedlo Zálomy a rozcestí Smrekovica až do obce Runina, který měl trvat přibližně 3 hodiny. Reálný čas byl však asi o hodinu delší, protože jsme po cestě dělali pravidelné zastávky na focení a doplňování energie.

Východní Slovensko, Bukovské vrchy I – putování divočinou
Publikováno: 15.11.2015
Bukovské vrchy jsou nevysoké pohoří ležící na úplném východě Slovenska s přesahem do sousedního Polska ze severu a do Ukrajiny na východě. Převážná část území je pod záštitou UNESCO a spadá do oblasti národního parku Poloniny, který zde byl vyhlášen v roce 1997.

Východní Slovensko: Solivar – unikátní technická památka II
Publikováno: 1.3.2012
Dnes se vydáme na prohlídku jednoho z nejzajímavějších technicko-technologických muzeí v rámci Slovenska.

Východní Slovensko: Solivar – unikátní technická památka I
Publikováno: 23.2.2012
Dnes se společně opět vydáme na východní Slovensko. V našem dvoudílném seriálu navštívíme jednu z nejpozoruhodnějších technických památek na Slovensku – prešovský Solivar.

Východní Slovensko – návštěva Mořského oka a ochutnávka vína
Publikováno: 20.8.2015
Poté, co jsme strávili den v Herlanech, přesunuli jsme se po silnici E58 do obce Orechová, která se nachází v okrese Sobrance. Kromě ochutnávky vína jsme si naplánovali i výlet k Mořskému oku, který jsme uskutečnili další den. Jak to dopadlo, se dozvíte v následujících řádcích.

Východní Slovensko: Region Šariš - Šarišský hrad I.
Publikováno: 9.2.2012
Už od pradávna vyrůstaly ve strategických polohách, téměř při všech významných obchodních cestách či vodních tocích, kamenné hrady, strážní věže či dokonce paláce. Z mnoha, kdysi obávaných sídel moci, se dnes dochovaly už jen ruiny opředené pověstmi. Dnes společně navštívíme jedinečnou zříceninu v regionu Šariš - Šarišský hrad.

Východní Slovensko: Region Šariš - Šarišský hrad II.
Publikováno: 16.2.2012
V minulosti patřil Šarišský hrad k nejvýznamnějším a nejrozsáhlejším hradům Uherska. I když dnes je z něj už jen zřícenina, určitě vás okouzlí. A to nejen svou velikostí.

SR, Hájské vodopády – krása vody
Nedaleko malebné vesničky Háj se nachází okouzlující příroda Slovenského krasu s řadou vodop...