www.infoglobe.cz » Východní Slovensko – návštěva Mořského oka a ochutnávka vína

Východní Slovensko – návštěva Mořského oka a ochutnávka vína

Publikováno: 20.8.2015
Poté, co jsme strávili den v Herlanech, přesunuli jsme se po silnici E58 do obce Orechová, která se nachází v okrese Sobrance. Kromě ochutnávky vína jsme si naplánovali i výlet k Mořskému oku, který jsme uskutečnili další den. Jak to dopadlo, se dozvíte v následujících řádcích.

Okouzleni gejzírem a pěknou architekturou jsme pokračovali v poznávání krás východního Slovenska. Procházeli jsme Východoslovenskou nížinou a v její severovýchodní části byl náš další cíl – obec Orechová.
Orechová - vinice

Orechová - viniceOrechová - vinice

Její historie sahá podle archeologických nálezů keramiky do 9. a 10. století. Samozřejmě samotný vznik vesničky byl mnohem později, a to v roce 1299. Ale tentokrát jsme neputovali za historií, ale za vínkem. A právě réva se tu začala pěstovat od roku 1946 místním občanem. Postupně se přidávali i další obyvatelé, a tak vznikla jedna z nejvyhlášenějších vinařských oblastí. Už cestou jsme pozorovali obrovské lány révy, o které bylo vzorně postaráno. Obec Orechová se díky mistrovství místních vinařů stala svého času i pracovištěm, resp. šlechtitelskou stanicí Výzkumného ústavu vína (VÚVV). Ale jak už to bývá, časté změny majitelů, nezájem státu a nedostatek financí způsobily úpadek oblasti. Naštěstí výborná půda a klimatické podmínky zůstaly, a tak po těžkém období zde dnes vyrůstají sklípky i celá rodinná vinařství, zabývající se výrobou kvalitního vína. A jedno takové jsme navštívili.
Orechová - vinný sklep

Orechová - vinný sklepOrechová - degustace

V příjemném chladu vinného sklepa jsme absolvovali exkurzi, kde jsme se seznámili s procesem zpracování hroznů, s pěstovanými odrůdami a způsobem uskladnění a zrání vína. Pak následovala degustace. Samozřejmě ve velmi rozumné míře. Po ní následovaly vinařské příběhy a ani jsme se nenadáli a schylovalo se k večeru...
Mořské oko

Hned další den ráno jsme se vydali do Vihorlatských vrchů, přesněji do národní přírodní rezervace Mořské oko, kde jsme chtěli navštívit stejnojmenné jezero. Autem jsme vyjeli k záchytnému parkovišti u obce Remetské Hámre (Krivec). Po necelých 15 minutách jsme po modré turistické značce dorazili k břehu jezera. Toto největší jezero ve Vihorlatských vrších, třetí největší přírodní jezero na Slovensku a zároveň největší nekrasové jezero v Karpatské soustavě se může pochlubit jednou z nejkrásnějších přírodních scenérií, která na nás silně zapůsobila. Mořské oko se původně nazývalo i Velkým Vihorlatských jezerem a za vznik vděčí mohutnému sesuvu, který zahradil údolí potoka Okna a za touto bariérou vzniklo přírodní jezero.

Jezero leží v obklopení lesa a nad ním se tyčí vrch Sninský kámen, který po jedné a půl hodině túry nabízí nádherné výhledy například na Sninu, Slanské vrchy nebo polské poloniny. Skalní bradla jsou zabezpečena železnými schody a stoupačkami, takže turistika je zde při všeobecné opatrnosti bezpečná. Obě tyto přírodní pozoruhodnosti patří do chráněného území Vihorlatský prales, který byl v roce 2007 zapsán do světového přírodního dědictví UNESCO, a to hlavně kvůli vzácnému výskytu různých druhů rostlin a bukových lesů s exempláři staršími více než 200 let.

My jsme se na okolní vrcholky nechystali, takže jsme raději přistoupili blíž k hladině jezera. Dostali jsme se na výčnělek, odkud jsme pozorovali zelenou vodu, ve které plavalo množství ryb. Jezero dohromady napájí šest stálých pramenů. Po břehu je roztroušeno množství balvanů (andezity) v kontrastu s jemným pískem. Celková hloubka jezera je přes 25 metrů, maximální šířka 312 metrů a délka 750 metrů.
Mořské oko

V blízkosti se nachází chata Mořské oko a kostelík Mořské oko, které slouží k občerstvení i ubytování turistů. Kdysi byla v blízkosti vybudovaná i železnice. Dnes tuto technickou památku připomíná už jen exponát původní lokomotivy na konci vesnice Remetské Hámre, která byla naším výchozím i koncovým bodem výletu. Plni dojmů a zážitků jsme se s Vihorlatem rozloučili a pokračovali dále za objevováním přírodních krás.

GPS (Orechová): 48°42'23.13"N 22°13'30.30"E

GPS (Mořské oko): 48°54'53.13"N 22°11'54.59"E

Text: Oskár Mažgút

Foto: Peter Barna

Překlad: Stanislava Waniová

Východní Slovensko, Vihorlat I – putování divočinou
Publikováno: 6.12.2015
Vihorlat (chcete-li Vihorlatské vrchy) je pohoří vulkanického původu směrem na jih od Bukovských vrchů. Převážná část pohoří byla formována v období neogénu (mladší třetihory) a geomorfologický vývoj byl dokončen zhruba před 9 milióny let.

Východní Slovensko, Vihorlat II – putování divočinou
Publikováno: 13.12.2015
Následující ráno bylo opět ve znamení krásného a slunečného dne. Po sbalení všech věcí jsme vyrazili směrem vzhůru po žluté turistické značce, která nás dovedla na červenou magistrálu. Dále jsme pokračovali po zelené značce až do Polany. Odtud jsme stoupali po lesní neznačené cestě až k vrcholu Vihorlat, který měl být zlatým hřebem dnešního dne.

SR, Košice – město se zlatým pokladem
Publikováno: 24.12.2015
Příliš dlouho jsme nebyli na návštěvě druhého největšího města Slovenska – Košic. Rozhodli jsme se to napravit – sbalili jsme si věci, sedli do auta a vyrazili směr východ.

SR, Košice – prohlídka muzea
Publikováno: 31.12.2015
Metropole východu nás přivítala s otevřenou náručí a hned nám nabídla to nejvzácnější – pohled na Košický zlatý poklad. Důkladně a s nadšením jsme si ho prohlédli a pokračovali jsme do dalších zajímavých muzejních zákoutí.

SR, Košice – Hlavní ulice I
Publikováno: 14.1.2016
Po návštěvě Východoslovenského muzea jsme se vydali na procházku chloubou Košic – Hlavní ulicí, kde se nachází většina nejvýznamnějších historických památek.

SR, Malá Tŕňa – jedinečná vyhlídková věž
Publikováno: 25.4.2018
V následujících řádcích zavítáme na východní Slovensko, kde navštívíme světoznámou vinařskou oblast Tokaj. Naším cílem však nebudou vinné sklepy, ale nevšední rozhledna, která je unikátní svým tvarem i výhledem.

Východní Slovensko, Bukovské vrchy II – putování divočinou
Publikováno: 22.11.2015
Po dlouhé cestě vlakem a autobusem jsme v sobotu odpoledne konečně dorazili do nejvýchodnější vesnice Slovenska – Nové Sedlice. Protože hned po příjezdu ještě vydatně pršelo, zamířili jsme rovnou do místního penzionu Kremenec, kde se dá kromě ubytování za nevelké peníze i slušně najíst. Samozřejmě jsme také nemohli pohrdnout východoslovenským pivem Šariš, které nám však ve srovnání s českými pivy přišlo poněkud vodové.

Východní Slovensko, Bukovské vrchy I – putování divočinou
Publikováno: 15.11.2015
Bukovské vrchy jsou nevysoké pohoří ležící na úplném východě Slovenska s přesahem do sousedního Polska ze severu a do Ukrajiny na východě. Převážná část území je pod záštitou UNESCO a spadá do oblasti národního parku Poloniny, který zde byl vyhlášen v roce 1997.

Východní Slovensko: Solivar – unikátní technická památka I
Publikováno: 23.2.2012
Dnes se společně opět vydáme na východní Slovensko. V našem dvoudílném seriálu navštívíme jednu z nejpozoruhodnějších technických památek na Slovensku – prešovský Solivar.

Východní Slovensko: Solivar – unikátní technická památka II
Publikováno: 1.3.2012
Dnes se vydáme na prohlídku jednoho z nejzajímavějších technicko-technologických muzeí v rámci Slovenska.

SR, Herlany – obec proslavená gejzírem
Publikováno: 13.8.2015
Po delší době se vydáme na východní Slovensko, abychom navštívili pár jedinečných míst. Prvním z nich bude obec Herlany, která se nachází přibližně 28 kilometrů od Košic, v malebné krajině na úpatí Slanských vrchů a v údolí Herlanského potoka.

SR, Háj: cesta ke kouzelným vodopádům - VIDEO
Publikováno: 1.9.2015
Přeneste se s námi do krásného údolí Slovenského krasu mezi Hájský vrch a Miglinc, kde leží malebná vesnička Háj. Ta nabízí vyjížďky na nedalekou Zádielskou planinu nebo středověký Turňanský hrad. Ale my dnes navštívíme jinou pozoruhodnost, a to Hájské vodopády a kaskády.

Krásnohorské Podhradí: hrad Krásna Hôrka
Publikováno: 28.9.2012
Prošlo již 6 měsíců od požáru na hradě Krásná Hôrka, který vypukl 10. března 2012. Redakce Infoglobe se snažila zveřejněním článku alespoň mediálně pomoci vyhlášené veřejné sbírce na záchranu této významné kulturní památky. Prozatím vám přinášíme aktuální stav změn, které se uskutečnily, nebo v blízké budoucnosti uskuteční, na uvedeném kulturním dědictví.

SR, Krásnohorské Podhradí - Mauzoleum Františky a Dionýza Andrássyových
Publikováno: 27.4.2014
Malebné Slovensko v sobě ukrývá mnoho přírodních krás, za kterými se vyplatí cestovat i na druhý konec republiky. Stejně tak je protkáno hustou sítí historických památek, které každoročně přilákají nejen domácí, ale i zahraniční návštěvníky. Dnes společně navštívíme východ Slovenska, kde se ukrývá i jedna unikátní památka - Mauzoleum Františky a Dionýsa Andrássyových.

Východní Slovensko: Region Šariš - Šarišský hrad I.
Publikováno: 9.2.2012
Už od pradávna vyrůstaly ve strategických polohách, téměř při všech významných obchodních cestách či vodních tocích, kamenné hrady, strážní věže či dokonce paláce. Z mnoha, kdysi obávaných sídel moci, se dnes dochovaly už jen ruiny opředené pověstmi. Dnes společně navštívíme jedinečnou zříceninu v regionu Šariš - Šarišský hrad.

Východní Slovensko: Drienica – výstup na Lysou
Publikováno: 2.2.2012
Vánoční svátky i příchod nového roku jsme oslavili u rodičů mého manžela, ve východoslovenském městečku Sabinov. Jelikož Markova mamina je znamenitá kuchařka, není divu, že už po dvou dnech jsem měla problém zapnout rifle. Dobroty na stole však každým dnem přibývaly. A tak jsme se dohodli, že si dáme každý den kromě dobrot i malý výlet do okolí, ať se alespoň trošku rozhýbeme.

Východní Slovensko: Region Šariš - Šarišský hrad II.
Publikováno: 16.2.2012
V minulosti patřil Šarišský hrad k nejvýznamnějším a nejrozsáhlejším hradům Uherska. I když dnes je z něj už jen zřícenina, určitě vás okouzlí. A to nejen svou velikostí.

Slovensko: Michalovce I. – Pohled do historie
Publikováno: 1.12.2011
V třídílném seriálu si představíme metropoli regionu Zemplín. Začneme chronologicky, a tedy historií Michalovců, přejdeme na památky a vyprávění završíme současnými Michalovcemi.

SR: Michalovce II. - Historické stavby města
Publikováno: 8.12.2011
Ve druhém článku o metropoli Zemplína si povíme něco o historických budovách, které se ve městě nacházejí.

SR: Michalovce III. - Současnost perly Zemplína
Publikováno: 15.12.2011
Třetí díl o Michalovcích rozebírá, jak to ve městě vypadá v současnosti a co se tu dá dělat.

SR, Hájské vodopády – krása vody
Nedaleko malebné vesničky Háj se nachází okouzlující příroda Slovenského krasu s řadou vodop...

Slovenský ráj - Velký Sokol
Fotografické putování po jedné z nejpůsobivějších dolin Slovenského ráje. Pakliže chcete o tomto ...

Souvisejicí videa

SR, Hájské vodopády
Během našich výletů po Slovensku jsme zabloudili do malebné vesničky Háj, která se proslavila i n...