www.infoglobe.cz » Východní Slovensko, Vihorlat I – putování divočinou

Východní Slovensko, Vihorlat I – putování divočinou

Publikováno: 6.12.2015
Vihorlat (chcete-li Vihorlatské vrchy) je pohoří vulkanického původu směrem na jih od Bukovských vrchů. Převážná část pohoří byla formována v období neogénu (mladší třetihory) a geomorfologický vývoj byl dokončen zhruba před 9 milióny let.

Ve východní části se rozprostírá chráněná krajinná oblast Vihorlat, zatímco západní část spadá pod vojenský prostor Valaškovce a není tedy přístupná pro turisty, resp. povolená doba strávená na území vojenského prostoru je 24 hodin. Nejvyšším vrcholem celého pohoří je stejnojmenná hora Vihorlat s nadmořskou výškou 1 075,5 m.

Vihorlat

Protože na území vojenského prostoru nevedou žádné turistické stezky, je jedinou volbou pro přechod pohoří modrá turistická cesta. Ta vede od Sninských rybníků přes Sninský kameň a dále po červené značce buď do Remetských Hámrů, nebo východněji položené obce Podhoroď. Alternativou může být i trasa po zelené značce, která vede do Poruby pod Vihorlatom. Celá trasa se přitom dá pohodlně zvládnout za dva dny.

Po přesunu z Runiny do Sniny jsme měli v plánu strávit následující noc někde v oblasti Sninských rybníků. Kromě přírodního biokoupaliště se zde nachází také kemp, který byl už ale k naší smůle zavřený. Nakonec jsme objevili relativně klidné místo kousek vedle silnice, kam však už smí jezdit jen auta s povolením, a tak jsme noc přečkali takto na divoko.

pohled na Bukovské vrchy

Následující den jsme se probudili do krásného slunečného, ale chladného rána. Asi kolem deváté hodiny jsme vyrazili na první část naší trasy vedoucí ze začátku po asfaltové silnici. Po asi dvou hodinách jsme konečně ze silnice sešli a začali strmě stoupat po lesní cestě vedoucí na přírodní zajímavost Sninský kameň (1 006 m n. m.). Jedná se o dva skalní výchozy (Velký a Malý Sninský kameň), ze kterých je nádherný výhled do okolí. Směrem na sever především na Sninu a Bukovské vrchy a směrem na jih na jezero Mořské oko. Protože počasí bylo opravdu skvělé s výbornou dohledností, mohli jsme pozorovat i dravé ptáky, kteří kroužili vysoko nad našimi hlavami.

pohled ze Sninského kameňa na Mořské oko

Ze Sninského kameňa jsme se vydali po červené turistické značce na vrchol Nežabec (1 023 m n. m.) s následným sestupem po zelené trase k Mořskému oku. Tato část treku vedla téměř stále lesem a hustým porostem, takže výhledy se nám bohužel už žádné nenaskytly. Odměnou nám bylo ale liduprázdné jezero Mořské oko, jehož odraz krajiny na téměř zrcadlově klidné vodní hladině nás naprosto ohromil. V okolí jezera už v tuto roční dobu nebyli žádní turisté, a tak jsme si mohli plně užívat odlehlost a klid místní přírody. Na břehu se nachází celkem 3 chaty, z nichž dvě slouží v letním období jako zázemí turistům (restaurace, ubytovna).

hladina Mořského oka   tábořiště u Mořského oka

Jezero vzniklo po mohutném sesuvu půdy z okolních svahů a následném přehrazení doliny potoka Okna v době, kdy v pohoří Vihorlat odeznívala sopečná činnost. Bylo vyhlášeno národní přírodní rezervací s chráněnou flórou a faunou. Zároveň se jedná o největší zahrazené sopečné jezero na Slovensku s rozlohou 13 ha a maximální hloubkou 26 metrů. Ústí sem šest stálých a několik občasných přítoků. Odtok z jezera pak zajišťuje již zmíněný potok Okna, který se u Senianských rybníků vlévá do řeky Čierná voda.

Stany jsme rozložili na břehu hned vedle jedné z chat. Po večeři jsme opět pro jistotu vyvěsili tašky s jídlem a odpadky na železnou mříž v sousední chatě jako prevenci proti nezvané medvědí návštěvě, velmi rychle zalehli do teplých spacáků a těšili se na další den přechodu, kde jsme měli v plánu dobýt nejvyšší vrchol celého pohoří. O tom, jak se nám to povedlo, se dočtete opět za týden.

GPS: 48°54'32.0"N 22°10'05.9"E

* Povinná položka

SR, Prešov – drahokam Šariše
Publikováno: 11.5.2016
Dnes se vydáme do třetího největšího města Slovenska, abychom poznali jeho krásy, památky i zajímavosti. Nachází se v kraji, který je po něm pojmenován. Město je známé díky soli i Turínskému plátnu a v neposlední řadě je vstupní branou do rázovitého regionu Šariš. Pokud jste tipovali, že je řeč o Prešově, tak jste uhodli.

SR, Malá Tŕňa – jedinečná vyhlídková věž
Publikováno: 25.4.2018
V následujících řádcích zavítáme na východní Slovensko, kde navštívíme světoznámou vinařskou oblast Tokaj. Naším cílem však nebudou vinné sklepy, ale nevšední rozhledna, která je unikátní svým tvarem i výhledem.

SR, Národní park Poloniny – nejmalebnější kout země
Publikováno: 2.9.2018
V nejvýchodnější části Slovenska, na hranicích s Polskem a Ukrajinou, se rozprostírá jedno z nejméně turisty prozkoumaných přírodních území, které bylo díky své výjimečnosti zapsáno i do seznamu světového dědictví UNESCO.

Nová Sedlica: Chaloupka dědouška Večerníčka
Publikováno: 1.1.2021
Nejvýchodněji položená obec na území Slovenska – Nová Sedlica – má staronovou turistickou atrakci v podobě zrekonstruovaného lidového domu, který byl inspirací při tvorbě legendární večerníčkové znělky a animovaného pohádkového seriálu.

SR, Košice – Hlavní ulice I
Publikováno: 14.1.2016
Po návštěvě Východoslovenského muzea jsme se vydali na procházku chloubou Košic – Hlavní ulicí, kde se nachází většina nejvýznamnějších historických památek.

SR, Košice – prohlídka muzea
Publikováno: 31.12.2015
Metropole východu nás přivítala s otevřenou náručí a hned nám nabídla to nejvzácnější – pohled na Košický zlatý poklad. Důkladně a s nadšením jsme si ho prohlédli a pokračovali jsme do dalších zajímavých muzejních zákoutí.

SR, Košice – město se zlatým pokladem
Publikováno: 24.12.2015
Příliš dlouho jsme nebyli na návštěvě druhého největšího města Slovenska – Košic. Rozhodli jsme se to napravit – sbalili jsme si věci, sedli do auta a vyrazili směr východ.

Východní Slovensko, Vihorlat II – putování divočinou
Publikováno: 13.12.2015
Následující ráno bylo opět ve znamení krásného a slunečného dne. Po sbalení všech věcí jsme vyrazili směrem vzhůru po žluté turistické značce, která nás dovedla na červenou magistrálu. Dále jsme pokračovali po zelené značce až do Polany. Odtud jsme stoupali po lesní neznačené cestě až k vrcholu Vihorlat, který měl být zlatým hřebem dnešního dne.

Východní Slovensko: Solivar – unikátní technická památka I
Publikováno: 23.2.2012
Dnes se společně opět vydáme na východní Slovensko. V našem dvoudílném seriálu navštívíme jednu z nejpozoruhodnějších technických památek na Slovensku – prešovský Solivar.

Východní Slovensko: Solivar – unikátní technická památka II
Publikováno: 1.3.2012
Dnes se vydáme na prohlídku jednoho z nejzajímavějších technicko-technologických muzeí v rámci Slovenska.

Východní Slovensko, Bukovské vrchy I – putování divočinou
Publikováno: 15.11.2015
Bukovské vrchy jsou nevysoké pohoří ležící na úplném východě Slovenska s přesahem do sousedního Polska ze severu a do Ukrajiny na východě. Převážná část území je pod záštitou UNESCO a spadá do oblasti národního parku Poloniny, který zde byl vyhlášen v roce 1997.

Východní Slovensko, Bukovské vrchy II – putování divočinou
Publikováno: 22.11.2015
Po dlouhé cestě vlakem a autobusem jsme v sobotu odpoledne konečně dorazili do nejvýchodnější vesnice Slovenska – Nové Sedlice. Protože hned po příjezdu ještě vydatně pršelo, zamířili jsme rovnou do místního penzionu Kremenec, kde se dá kromě ubytování za nevelké peníze i slušně najíst. Samozřejmě jsme také nemohli pohrdnout východoslovenským pivem Šariš, které nám však ve srovnání s českými pivy přišlo poněkud vodové.

Východní Slovensko, Bukovské vrchy III – putování divočinou
Publikováno: 29.11.2015
Následujícího dne jsme se probudili do slunečného, i když poněkud chladného rána. Po zjištění, s kolika pavouky jsme strávili noc a kolik je v chatě děr, jsme se posilnili, sbalili a vyrazili na poslední část našeho přechodu Bukovských vrchů. Na tento den byl plánovaný již jen sestup po modré turistické značce přes bývalou vesnici Ruské, sedlo Zálomy a rozcestí Smrekovica až do obce Runina, který měl trvat přibližně 3 hodiny. Reálný čas byl však asi o hodinu delší, protože jsme po cestě dělali pravidelné zastávky na focení a doplňování energie.

Východní Slovensko – návštěva Mořského oka a ochutnávka vína
Publikováno: 20.8.2015
Poté, co jsme strávili den v Herlanech, přesunuli jsme se po silnici E58 do obce Orechová, která se nachází v okrese Sobrance. Kromě ochutnávky vína jsme si naplánovali i výlet k Mořskému oku, který jsme uskutečnili další den. Jak to dopadlo, se dozvíte v následujících řádcích.

Východní Slovensko: Region Šariš - Šarišský hrad I.
Publikováno: 9.2.2012
Už od pradávna vyrůstaly ve strategických polohách, téměř při všech významných obchodních cestách či vodních tocích, kamenné hrady, strážní věže či dokonce paláce. Z mnoha, kdysi obávaných sídel moci, se dnes dochovaly už jen ruiny opředené pověstmi. Dnes společně navštívíme jedinečnou zříceninu v regionu Šariš - Šarišský hrad.

Východní Slovensko: Region Šariš - Šarišský hrad II.
Publikováno: 16.2.2012
V minulosti patřil Šarišský hrad k nejvýznamnějším a nejrozsáhlejším hradům Uherska. I když dnes je z něj už jen zřícenina, určitě vás okouzlí. A to nejen svou velikostí.

Východní Slovensko: Drienica – výstup na Lysou
Publikováno: 2.2.2012
Vánoční svátky i příchod nového roku jsme oslavili u rodičů mého manžela, ve východoslovenském městečku Sabinov. Jelikož Markova mamina je znamenitá kuchařka, není divu, že už po dvou dnech jsem měla problém zapnout rifle. Dobroty na stole však každým dnem přibývaly. A tak jsme se dohodli, že si dáme každý den kromě dobrot i malý výlet do okolí, ať se alespoň trošku rozhýbeme.