www.infoglobe.cz » ČR: Praha - pražské mosty VII. - Štefánikův most

ČR: Praha - pražské mosty VII. - Štefánikův most

Publikováno: 24.2.2012
Dnes se s námi podíváte na jeden z nejmladších pražských mostů.

Štefánikův mostŠtefánikův most patří mezi nejmladší pražské mosty. V roce 1951, kdy byla dokončena jeho výstavba, nahradil původní litinový řetězový most císaře Františka Josefa I., který zde stál od roku 1868. Vyšel  přibližně na 650 tisíc zlatých a posvětil ho tehdejší pražský arcibiskup kníže Bedřich Schwarzenberg. Pro starý most, který byl dlouhý 150 metrů a 9,7 metru široký, se uchytilo přízvisko Eliščin, ačkoli oficiálně se takto nikdy nejmenoval. Most byl tvořen nosníkem, který byl zavěšen na řetězech, které ústily do vysokých litinových bran. Na jeho podobě se podíleli Angličané Rowland Mason Ordish a Le Feuvre, což se podepsalo na jeho vzhledu, jež je ve Štefánikův moststylu tudorské gotiky. Provedení stavby však měl na starost inženýr Schön. Celou železnou konstrukci měla na svědomí mostárna založená Angličanem Roustonem a jednalo se o první podnik tohoto druhu v Čechách. V roce 1898 došlo k zesílení mostu, řetězy byly vyměněny za lana a také byla zavedena kolejová doprava, zastoupená nejprve koňkou. Po vzniku samostatného Československa byl most přejmenován a získal jméno, které nese dnes jeho nástupce - Štefánikův.

Most nicméně musel čelit rapidnímu nárůstu dopravy, kdy na něm začaly jezdit jak auta, takŠtefánikův most tramvaje. Stavba ale nebyla pro takovéto využití dostatečně odolná a od 30. let 20. století na ní nesměly vjíždět nákladní auta. Nakonec byl most v roce 1941 zcela pro dopravu uzavřen. Vedle mezitím vyrostl provizorní dřevěný most, po kterém jezdily i tramvaje. V letech 1946 – 1947 byl demontován a některé jeho nejcennější součásti byly svěřeny Národnímu technickému muzeu.

Roku 1949 se začalo se stavbou nového železobetonového mostu, který i s nájezdovými rampami měří 263 metrů a rozpětí jeho oblouků je mezi 59 – 65 Štefánikův mostmetry. S tím, jak dále rostla dopravní zátěž, ukázalo se, že ani nový most není zcela způsobilý ji zvládat a brzy hrozilo, že bude podobně jako jeho předchůdce uzavřen, protože vozovka byla hrbolatá a koleje pokroucené. Stavba těžce utrpěla také během povodní v roce 2002, načež následovala rekonstrukce.

 

Tímto náš seriál, který jsme věnovali několika pražským mostům končí. 

Vltava je však v Praze křižována ještě několika mosty a pro úplnost zde uvádíme jejich seznam:

Barrandovský most: neodmyslitelná součást Jižní spojky a důležitá dopravní tepna, která byla dostavena v roce 1988. Celková délka činí 350 metrů a maximální šířka až 50 metrů.Štefánikův most

 

Branický železniční viadukt: říká se mu také most inteligence, protože na něm pracovalo mnoho lidí s akademickými tituly. 910 metrů dlouhá a 14 metrů široká stavba byla dostavena v roce 1955.

 

Holešovický železniční most: dokončen byl v roce 1975, kdy spojil Holešovice s Libní. Jeho celková délka je 387 metrů a šíře 10 metrů.

 

Most Barikádníků: vznikl jako rozšíření původního železobetonového mostu a měl se stát součástí Severojižní magistrály. Projekt měli na starosti ing. Karel Dobrovský a arch. Jiří Trnka.

 

Most Závodu míru: most je tvořen jediným středním obloukem, který má rozpětí 75 metrů. Most je široký 12,5 metru a 200 metrů dlouhý a autorem jeho projektu byl ing. Jan Tvrzník.

 

Negrelliho viadukt: druhý nejstarší doposud stojící most přes Vltavu v Praze byl dokončen v roce 1850 a ve své době byl největší železniční stavbou v Evropě. Jeho délka byla 1130 a šířka 7,5 metru.

 

Tramvajový most v Troji: byl postaven v roce 1977. Je tvořen šesti mostními poli a jeho délka činí 250 metrů.

 

Trojská lávka: lávka byla slavnostně otevřena roku 1984. Celková délka lávky je 256 metrů a šířka 3,5 metru.

 

Karlův most: více v našem článku.

 

Text a foto: Maxim Kucer



Diskuze u článku (0)

Název: *
Obsah: *
Nick: *
E-mail:
Kontrolní číslo: *
* Povinná položka

Souvisejicí články

ČR: Praha - pražské mosty IV. - Železniční most
Publikováno: 3.2.2012
Jak vznikla impozantní železná konstrukce stojící pod Vyšehradem?

ČR: Praha - pražské mosty V. - Most Legií
Publikováno: 10.2.2012
Most, který zažil památnou návštěvu císaře Františka Josefa I., po které si odnesl památnou přezdívku Starej Procházka. Jaká je historie této pražské stavby?

ČR, Praha: Staré Město – tisíce příběhů mnoha století – VIDEO
Publikováno: 30.10.2018
Spolu s Hradčany, Karlovým mostem a Malou Stranou patří Staré Město pražské mezi ikonická místa, která alespoň z fotek znají skoro po celém světě. Historie městské části sahá do 9. století, zdejší světoznámá radnice vznikla už v roce 1338 jako první v Čechách. Pojďme se společně vypravit na nejznámější místa i do skrytých zákoutí.

ČR: Praha - pražské mosty VI. - Hlávkův most
Publikováno: 17.2.2012
Šestý díl o pražských mostech pojednává o tom, který spojuje Holešovice a Florenc.

ČR: Praha - pražské mosty I. - Mánesův most
Publikováno: 13.1.2012
Dnešní článek je věnován jednomu z hlavních pražských mostů.

ČR: Praha - pražské mosty II. - Palackého most
Publikováno: 20.1.2012
Jaký je původ známého pražského mostu pojmenovaného po jednom z nejvýznamnějších národotvorců?

ČR: Praha - pražské mosty III. - Jiráskův most
Publikováno: 27.1.2012
Další z významných pražských mostů spojující dvě krásné historické čtvrti hlavního města.


Souvisejicí fotogalerie

ČR: Praha - pražská zákoutí III.
Tentokrát se podíváme i na rušnější místa, konkrétněji: Václavské náměstí, Staroměstská radnice, ...

ČR: Praha - pražská zákoutí II.
Na obrázcích můžete vidět například Národní divadlo, Městskou knihovnu, kavárnu Slavia, Valdštejn...

ČR: Praha - pražská zákoutí I.
Snímky z Malé Strany, kde i navzdory velkému množství prázdninových turistů lze stále najít tiché...



Lokace:

Česká republika
Kalendář akcí:

Partneři:

I díky vám jsme získali certifikát:

Dôveryhodná firma 2017

 

Průvodce:

Fotosoutěž:

V tuto chvíli není žádná soutěž aktivní. Předchozí soutěže najdete v našem archivu soutěží.

Aktuální stavy řek:

Aktuální informace o stavu vody na českých řekách můžete sledovat ZDE

Aktuality:

15.1.2024
Novoroční číslo časopisu Krásy Slovenska přináší zajímavý rozhovor s geografem z Geografického ústavu Slovenské akademie věd  - RNDr. Jánem Hanušinem, CSc., pozve vás napříč Kubínskou holí na Oravské Maguře a představí tajemné Javorníky.
22.12.2023
Portál Infoglobe vám přeje krásné vánoční svátky, hodně štěstí, lásky a splněných přání v novém roce 2024 ;-)
21.9.2023
Takovýto dokumentární film zatím nemá žádná řeka na světě. Jenom náš Hron! Legendami opředený vrchol Královy hole, tam začíná příběh, který se bude rozprostírat na dlouhých několika sto kilometrech. V jejich útrobách se nachází horská voda, která si hledá cestu, aby mohla dávat život dolinám. Přesně těmito slovy vás uvítá nově vzniklý film světového charakteru.
Archiv aktualit

Důležité informace:

Informace a upozornění před cestovaním do zahraničí najdete ZDE 

 

(včetně výskytu koronavirus COVID-19 i válečného konfliktu na Ukrajině).

.

Každý týden na facebooku nová soutěž o knižní ceny! Přidejte se a
soutěžte!

Nejčtenější články:

Mobilní aplikace:

aplikácia Infoglobe

stiahnuť zadarmo pre Androidstiahnuť zadarmo pre iPhone

 

 

Interaktivní katalogy:

dnes:pátek 26. 4. 2024
svátek:Oto
dnes:
pátek 26.4.
2 °C
zítra:
sobota 27.4.
8 °C

TIP: Mobilní aplikace INFOGLOBE je pro vaše zařízení ke stažení ZDE.

X

TIP: Mobilní aplikace INFOGLOBE je pro vaše zařízení ke stažení ZDE.

X