Víte, že? Největší loď světa
Doba monstrózních zaoceánských parníků ještě neskončila a lodní doprava, respektive její rekreační obdoba, získává i v současnosti stále více na popularitě. Plovoucí města, lépe řečeno turistická střediska, dnes brázdí moře od severního pólu po slunný Karibik. Zaoceánské parníky přepraví ročně miliony turistů a není se čemu divit, jelikož komfort, nabídka zážitků a rozumná, leč nijak nízká cena dávají tomuto druhu zábavy stále dostatek elegance a vznešenosti. Stejně jako americká Florida získaly tyto výletní monster lodě nelichotivou přezdívku plovoucí důchoďáky, ale na tom asi není nic špatného, vzhledem k tomu kolik aktivit, zábavy a komfortu tyto „parníky“ nabízejí. Málo kdo ví, že na jejich výrobě se podílí i železárny ve Vítkovicích, které připravují doslova základní kámen celého stroje - jeho kýl, resp. ocelové pláty, z nichž je ve finských loděnicích společnosti STX Europe trup svářen.
Oasis of the Seas a její sesterská loď Allure of the Seas jsou doslova plovoucími ocelovými ostrovy, které na svých 15 palubách pojmou až 6300 pasažérů, o které se bude starat 3000 členů posádky, celkem tedy neuvěřitelných 9300 osob – což je přibližně stejně jako počet obyvatel jednoho středně velkého českého města (Mohelnice, Nová Paka, Chotěboř…) Loď připomíná město do slova a do písmene, vždyť se zde nalézá celkem 7 tematicky členěných „čtvrtí“ s názvy jako: Central Park s 12 tisíci kusy živé zeleně, Boardwalk s množstvím restaurací a obchodů, ale také dvěma obrovskými lezeckými stěnami. Královská Promenáda s bary, luxusními restauracemi či butiky. Není tu nouze o všemožné lazebnické služby a potěšení, nemluvě o kadeřnických salónech, sportovní zóně se čtyřmi prostornými bazény a brouzdalištěm pro děti, umělými vlnami, tedy plnohodnotným aquaparkem se vším, co k tomu patří. I cestování touto lodí mnohé zmůže a pak je dobré navštívit plnohodnotné lázně. O zábavný program je zde postaráno opravdu nonstop a kdyby jste měli náhodou pocit, že na Vás jde „ponorková“ nemoc, můžete ji zahnat v zábavní části v jednom z hudebních klubů, při lední revue či v lodním Casino Royale. Zdejší bar je unikátně konstruován tak, že se pohybuje výtahovým systémem hned mezi třemi palubami, ale čekání na drink zde asi opravdu nehrozí. Amfiteátr-divadelní scéna-pojme na 750 diváků, kteří si mohou vychutnat působivou podívanou na unikátní podvodní divadlo, odehrávající se v obřím akváriu…Mladší pasažéři si od rodičů mohou odpočinout v „Mládežnické zóně“, kde je program připraven pro děti od 6 měsíců až po sedmnáctileté teenagery – z těch nejzajímavějších je to třeba divadelní kroužek nebo dětská vědecká laboratoř…
Náročný projekt vznikl na základě konkurenčního boje mezi Royal Caribbean a Carnival Corp, dvěma společnostmi, jejichž lodě vydělávají na luxusních plavbách. Před spuštěním Oasis of the Seas měl navrch britsko-americký Carnival, jehož lodě doposud kralovaly všem mořím světa v čele s doposud největším parníkem Queen Mary 2, který však s příchodem Oasis ztratil náskok snad ve všech parametrech. Jen pro srovnání:
parametry: |
délka/výška |
kapacita |
v provozu |
výkon motorů |
rychlost |
cena |
Oasis of the Seas |
360 / 60 |
6300 |
2009 |
66 000 KW |
21 uzlů (42 km/h) |
25 mld Kč |
Queen Mary II. |
345 / 41 |
2630 |
2003 |
4x 21 MW |
30uzlů (55 km/h) |
14 mld Kč |
Nemůže se s ní měřit ani kterékoliv vojenské plavidlo. Největší letadlová loď Nimitz má na délku "pouhých" 330m...
Snaha těchto korporací vyústila v bitvu o mořské turisty, kteří jsou zároveň bohatými sponzory takto finančně náročných projektů. Cena modernější Oasis se vyšplhala na úctyhodných 25 miliard korun tj. 1,4 miliardy dolarů, které se však daří pokrýt i v době krize – výdělek je tedy zaručen.
V současnosti se loď pohybuje na 10-ti denních okružních plavbách po trase: Fort Lauderdale (Florida) > Labadee (Haiti) > Costa Maya (Mexiko) > Cozumel (mex. ostrov) a zpět do Fort Lauderdale.
Mimochodem, celkem bude společnost Royal Caribbean nabízet 37 kategorií ubytování. Palubní lístek je tedy možné získat v několika cenových úrovních a nehrozí, že v té nejlevnější budete cestovat v podpalubí s krysami, podobně jako evropští imigranti na počátku minulého století. Zájezdy i s letenkou nabízí i několik českých CK, u nichž lze cca desetidenní cestu po oblasti Karibiku zakoupit již za zhruba 40 tisíc Kč, což je dost, ale ve srovnání s fixním pobytem na jednom místě v této oblasti, je cena ještě přiměřená i vzhledem k nabízené porci zábavy.
Malá perlička na závěr: loď byla sestavena ve finském Turku, což znamenalo, že během své
první plavby přes oceán musela podplout pod dánským vysutým mostem Storebæltsbroen – Velký Belt, spojujícím ostrovy Sjaelland a Fyn.
1.listopadu 2009 Oasis, vysoká 72 metrů, pod tímto mostem bez úhony proplula. Most se však klene nad hladinou moře ve výšce pouhých 65 metrů, s čímž však konstrukce lodi počítá. Teleskopický komín byl zatažen a i tak byl průjezd těsný. Parník se s mostem minul o necelých 60 cm!
text: Jan Chaloupka
foto: Wikipedia Commons a oasisoftheseas.com
Diskuze u článku (0) |