www.infoglobe.cz » Itálie: Alpentrip V. - Lago di Garda II.

Itálie: Alpentrip V. - Lago di Garda II.

Publikováno: 16.9.2012
Ve druhém pokračování naší zastávky u známého severoitalského jezera se budeme věnovat více lehké horské turistice než vodním radovánkám či horolezeckému dobrodružství, o které tu však rozhodně není nouze.

Máme za sebou první den na Gardě. Zatím jsme poznali některá z nejzajímavějších míst severovýchodního břehu, udělali jsme si menší procházku a rámcově zmapovali vše, co se zde aktivním turistům nabízí. Spektrum nabídky je opravdu pro každého! Od dětí po seniory, od milovníků vodních radovánek po vyznavače vysokohorské turistiky, cyklistiky, surfingu a kdo ví čeho ještě.
Málo jsme se však zmínili o samotném jezeře, což záhy napravím. Lago di Garda je vůbec největším italským jezerem, s rozlohou takřka 370 km², délkou od severu k jihu 52 km a šířkou v jižní části téměř 17 kilometrů. Maximální hloubka činí 346 m. Délka pobřeží je necelých 160 kilometrů.
Ač je sever jezera stále ještě součástí alpského podhůří, panuje i zde prakticky středozemní klima, které krom relativně vysokých letních teplot přináší i celou škálu větrných poryvů. Hovoří se dokonce o téměř padesáti rozlišitelných větrů, které jsou specifické pro konkrétní denní dobu, místo a směr proudění. Mezi nejznámější patří jižní vánek Ora, který každé odpoledne přináší i do severní oblasti příjemné přímořské teploty. Fauna i mimořádně bohatá a rozličná flóra jsou pak jen důsledkem tohoto klimatického fenoménu.
Rozhodování, kterému sportu či aktivitě se na Gardě věnovat, není opravdu nikterak snadná záležitost. Cestujete- li však nalehko a jezero je jen několikadenní zastávkou, jako v našem případě, nabízí se vám především horská turistika, pakliže tedy nemáte zájem o zapůjčení surfu či horského kola. Asi největším lákadlem pro náročnější turisty je již několikrát zmiňovaný hřeben Monte Baldo s nespočtem výletních tras. Jistě krásná představa celodenního výletu, která se může rychle rozplynout v okamžiku, kdy Monte Baldo po celou dobu vašeho pobytu zakryjí těžké mraky. Vysněná panoramata z informačních letáků zdejší lanovky berou za své a vám nezbývá, než hledat alternativní řešení. Jak již tušíte, byli jsme i my svědky tohoto nepříznivého atmosférického jevu. Obdivovat panoramata jako ve známé české veselohře o rodině Homolků se nám za 40 euro opravdu nechtělo, a tak přišel na řadu plán B.

Vzhledem k naší poloze mezi letovisky Malcesine-Campagnola a Torbole, padl návrh na výstup do vesničky Pregasina, ležící na strmé skále nad severozápadním okrajem jezera. Ideálním místem k zahájení výstupu je známé lázeňské městečko Riva del Garda. Po prohlídce úzkých uliček historického centra a menšího přístavu, který je zároveň významnou zastávkou několika trajektových linek i výletních parníků, se posilníme jednoeurovým espresem a už vyhlížíme úzkou pěšinu, vinoucí se vzhůru skalní stěnou dále k jihu. Necelých 200 metrů od přístavu již začíná značená a později také zároveň naučná stezka Strada del Ponale. Na prvních kilometrech nás čeká vcelku rozumné konstantní stoupání i několik opravdu rozměrných tunelů hloubených ve skále již na konci předminulého století. S narůstající nadmořskou výškou, která je však stále na relativně nízkých číslech, se nám otevírá opravdu působivý pohled na celý severní okraj Gardy. Rivu i Torbole máme jako na dlani. Informační tabule nám vzápětí sděluje, že ona prašná a na mnoha místech i zarostlá cesta byla ještě ve 30. letech minulého století přístupovou silnicí k luxusní vyhlídkové restauraci, ze které jsou dnes, podobně jako z kdysi unikátní silničky, jen rozpadající se zbytky dávno zašlé slávy. I tato příjemná procházka s mnoha vyhlídkami má své nevýhody a těmi jsou často bezohlední cyklisté. Hned několikrát jsme byli nuceni takřka na poslední chvíli uskočit před řítícími se jezdci, kterým je zde hned v několika světových jazycích vysvětleno, že alespoň částečná ohleduplnost k pomalejším chodcům nijak nesnižuje jejich atraktivitu potažmo sportovní kvality…

Málokterý biker si pak dokáže vychutnat všechny zajímavosti zdejší krajiny a okolí, nehledě k tomu, že šotolinový povrch a vetchá, mnohdy propadlá obezdívka nad hlubokým srázem, nejsou zrovna zárukou bezpečnosti ani pro jednu zúčastněnou stranu. Na Strada del Ponale míjíme hned několik podivných skalních příbytků, jakýchsi pevností, o jejichž historii nám napoví některé z info tabulí. Dozvíme se z nich, že podivné skalní útvary, okénka a výklenky či galerie, byly za dob Rakouska-Uherska součástí komplexního obranného systému před útokem italských Garibaldiho jednotek postupujících na sever k nedaleké hranici Rakouského císařství. Tento důmyslný obranný val posloužil stejným způsobem také v období první světové války, než postupem času pozbyl na významu, ale na rozdíl od přístupové silnice a vyhlídkové restaurace se na něm zub času podepsal relativně málo.

Na konci stezky již čeká Pregasina, svérázná horská vesnička s několika tavernami, hotelem, soukromou vinicí, malým hřbitovem s neodmyslitelným kostelíkem. Odtud je pak možné pokračovat dále k relativně náročnému sestupu do Limone či se vydat zpátky do Riva del Garda stejnou cestou.
Takto strávený půlden samozřejmě nelze srovnávat s možnými vysokohorskými výpravami, kterých zde opravdu najdeme nespočet, ale za menší nepřízně počasí (špatné viditelnosti) je to jedna z mála variant, která vás nic moc nestojí a zároveň skýtá mnohé zajímavosti a zážitky.

Text: Jan Chaloupka

Foto: Tereza Překlasová a Wikipedia Commons: HubiB, S.Wallis

Itálie: Alpentrip III. - Návštěva u ledového muže
Publikováno: 26.8.2012
Třetí pokračování naší cesty po Alpách věnujeme městu Bolzano, jehož největší atrakcí se stala postava muže z doby měděné, jehož ostatky jsou spolu s nadmíru zajímavou výstavou součástí expozice Jihotyrolského archeologického muzea.

Itálie, Dolomity – jak jsem propadla jejich kouzlu II.
Publikováno: 20.9.2015
Máme tu druhý den naší výpravy do Dolomit a čeká nás průsmyk Passo Pordoi (2 239 m n. m.) a ty zdatnější i zdolání vrcholu Piz Boe (3 115 m n. m.). Počasí nám opět přeje, takže hurá na lanovku směr vrchol Sass Pordoi (2 950 m n. m.).

Itálie, Dolomity – jak jsem propadla jejich kouzlu I.
Publikováno: 13.9.2015
V loňském roce jsem se seznámila s fajn lidmi, kteří cestují nejen po České republice, ale i po celém světě. Tentokrát se chystali do Dolomit a mě vzali s sebou...

Itálie: Janov - příslib romantické dovolené
Publikováno: 20.6.2014
Dnes opět pokračujeme v procházkách po Janově, jednom z hlavních měst italské kultury a historie. V minulých dílech jsme se dozvěděli něco o Piazza Ferrari nebo Piazza Giacomo Matteoti. Dnes se podíváme na další charakteristické oblasti města a snad vám pomůžeme se naladit na blížící se léto a dodáme vám inspiraci pro případnou dovolenou.

Itálie: Janov - přístavní město s historií
Publikováno: 30.5.2014
O Itálii, jejích regionech a městech jste si na našem portálu mohli přečíst již řadu článků. Doposud jsme se však nevěnovali jednomu z jejích nejslavnějších měst, Janovu.

Thajsko: Railey beach east - romantické lezení
Publikováno: 8.9.2013
Jak již bylo řečeno, poloostrov Laem Phra Nang je známý pro své 4 písčité pláže – Railey west beach, Railey east beach, Ao Phra Nang a Ton Sai.

Itálie: Lago di Garda - Arco - Nago
Publikováno: 27.7.2013
Nago je jeden ze skalních útvarů v této oblasti, který nabízí velmi kvalitní lezení. Útvar lezcům nabízí přes 135 cest různých obtížností (od 4a do 7c+).

Itálie: Lago di Garda - Arco - Belvedere
Publikováno: 20.7.2013
Lago di Garda je velmi oblíbeným místem aktivní dovolené. Oblast okolo tohoto největšího italského jezera je proslulá pro své prostředí, cyklotrasy, lezecké oblasti, via ferrata a jezero jako takové je rájem windsurfařů.

Itálie, Dolomity – jak jsem propadla jejich kouzlu III.
Publikováno: 27.9.2015
Kvůli špatnému počasí se vydáváme do muzea horolezce Reinholda Messnera – Firmian, které bylo otevřeno r. 2006 na hradě Sigmundskron. Musím uznat, že prostory hradu jsou pro téma historie horolezectví velice vhodné.

Itálie: Alpentrip IV. - Trento
Publikováno: 2.9.2012
Dnes nás čeká menší zastavení ve městě, které však z běžných cestovatelů navštíví jen skutečný obdivovatel sakrální architektury. Bude to zastávka ve městě, kde se snoubí středoevropské a italské kulturní dědictví.

Itálie: Alpentrip V. - Lago di Garda I.
Publikováno: 9.9.2012
Lago di Garda - jakési synonymum aktivní dovolené, která každoročně láká statisíce turistů do jedné z nejatraktivnějších alpských lokalit, kde si na své přijdou především milovníci všech druhů horské turistiky, cyklistiky i windsurfingu.

Itálie: Alpentrip VIII. - Ztraceni v Benátkách I.
Publikováno: 7.10.2012
Místo, jehož kouzlu musí podlehnout každý, kdo se třeba jen na pár hodin toulá křivolakými uličkami nad kanály tohoto jedinečného města. Natož když se v něm regulérně ztratíte, jako se to povedlo nám.

Rakousko: Alpentrip XII. - Resumé
Publikováno: 11.11.2012
Vše krásné jednou končí a bohužel i naše putování, během kterého jsme něco přes týden stihli poznat a navštívit opravdu hodně pozoruhodných míst. Co náš překvapilo, poučilo či zklamalo? Na to si zkusíme odpovědět v tomto posledním setkání.

Rakousko: Alpentrip XI. - Autem na střechu Evropy I.
Publikováno: 28.10.2012
Po několikadenní zastávce v Korutanech, v zemi hor a jezer, se opět vydáváme na cestu, která tentokrát pomalu ale jistě směřuje zpět do vlasti české. A jelikož se naše dovolená nese ve znamení hesla, že i cesta může být cíl, rozhodli jsme se i jinak zdlouhavý a pro mnohé i nepříjemný návrat zpestřit přejezdem jedné z vůbec nejvýše položených horských silnic Evropy, okolo hory Grossglockner.

Rakousko: Alpentrip X. - Konečně v Korutanech, konečně dovolená
Publikováno: 21.10.2012
Korutanské Alpy jsou od nepaměti jednou z nejvyhledávanějších částí Rakouska. Země jezer a velehor, místo kam i Rakušan z Tyrolska jede na dovolenou, chce-li si užít přírody.

Itálie: Vulcano, aneb může za to televize
Publikováno: 28.1.2013
Jednoho večera, před šesti lety, jsem shlédla v televizi velmi zdařilý dokument Krásy evropského pobřeží. Mezi všemi představenými destinacemi mě nejvíce zaujaly Liparské ostrovy, které se nacházejí v jižní části Itálie, v těsném sousedství Sicílie a skládají se ze sedmi obydlených ostrovů.

Itálie: Alpentrip VI. - Verona
Publikováno: 30.9.2012
Vyskytnout se na severu Itálie a nenavštívit Veronu, by byl doslova hřích. Na cestě do Benátek rozhodně není zajímavějšího místa, kde strávit pár hodin krátkou procházkou, kávou a úchvatnou zmrzlinou.

Itálie: Alpentrip V. - Lago di Garda III.
Publikováno: 23.9.2012
Již sedmým dílem pokračuje naše cesta po alpských zemích, a to jsme na ni vyrazili teprve před necelým týdnem. Dnes se opět vydáme na cestu, která nás přes východní břeh jezera zavede do letoviska Sirmione v nejjižnější části Lago di Garda, abychom dále přes Veronu dorazili až do Benátek.

Itálie: ostrov Capri – synonymum luxusu
Publikováno: 12.1.2013
Tato přírodní rezervace s prvotřídními službami pro náročné, místo pro zastoupení světových věhlasných firem s množstvím obchodů, leží jen několik kilometrů od přístavního města Neapol. Na malém území žije poměrně dost obyvatel, které živí právě čilý turistický ruch.

21.9.2023
Takovýto dokumentární film zatím nemá žádná řeka na světě. Jenom náš Hron! Legendami opředený vrchol Královy hole, tam začíná příběh, který se bude rozprostírat na dlouhých několika sto kilometrech. V jejich útrobách se nachází horská voda, která si hledá cestu, aby mohla dávat život dolinám. Přesně těmito slovy vás uvítá nově vzniklý film světového charakteru.